W czwartek odbyło się spotkanie podkomisji ds. religii w szkole, na którym omawiano propozycje zmian dotyczących organizacji lekcji religii w szkołach oraz przedszkolach. Rząd zaprezentował konkretne rozwiązania, z kolei strona kościelna przedstawiła swoje uwagi. Informacje te zawarto w komunikacie opublikowanym po zakończeniu spotkania.
POTRZEBA DIALOGU
Podkomisja została powołana przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu RP oraz Konferencję Episkopatu Polski. Jak wynika z komunikatu, głównym celem było przedyskutowanie planowanych przez rząd zmian w organizacji lekcji religii. Obie strony zaangażowały się w konstruktywny dialog i poszukiwanie akceptowalnych rozwiązań.
W związku z wyrażoną wolą porozumienia, zdecydowano o zorganizowaniu kolejnych spotkań w tych kwestiach, które wzbudziły wątpliwości. Podkreślono także, że celem jest znalezienie optymalnych rozwiązań, które będą korzystne dla procesu edukacji dzieci i młodzieży oraz organizacji pracy w szkołach.
NOWE REGULACJE W NAUCZANIU RELIGII
Decyzja o powołaniu tej podkomisji zapadła 16 października na posiedzeniu komisji w Kancelarii Premiera, gdzie omawiano m.in. kwestie związane z nauczaniem religii oraz Funduszem Kościelnym. Na początku lipca b.r. wprowadzono nowelizację rozporządzenia MEN, która ma ułatwić dyrektorom łączenie grup dzieci z różnych roczników na lekcjach religii.
Od przyszłego roku szkolnego nauka religii w szkołach publicznych i etyki ma odbywać się w wymiarze jednej godziny tygodniowo, co nastąpi przed lub po standardowych zajęciach edukacyjnych. Obecnie zajęcia te są nieobowiązkowe i odbywają się przez dwie godziny w tygodniu, podczas gdy etyka jest ustalana przez dyrektora szkoły.
SPANIE LUB SPÓR?
Temat lekcji religii w szkołach budzi kontrowersje, także w koalicji rządzącej. Proponowane przez minister Barbarę Nowacką zmiany nie spotkały się z aprobatą konserwatywnego PSL. Wiceminister sportu Ireneusz Raś zauważył w mediach, że według sondaży, ponad połowa Polaków jest za obecnością religii w publicznych szkołach, co odzwierciedlają wyniki badań CBOS.
Z danych wynika, że 51 proc. respondentów popiera nauczanie religii, z czego 26 proc. opowiedziało się za tym rozwiązaniem zdecydowanie. Krytycy wskazują, że obecny system nauczania religii jest na niskim poziomie, co wiceminister zamierza zmienić w dialogu z Kościołem, który ma się zmieniać i przekształcać.
Źródło/foto: Interia