Podczas wtorkowego wydania „Gościa Wydarzeń” minister edukacji, Barbara Nowacka, zadeklarowała, że odbudowa szkół zniszczonych w wyniku powodzi to nie tylko ogromne wyzwanie, ale i priorytet. „Na tym koniecznie nie zamierzamy oszczędzać” – zapewniła, podkreślając znaczenie tych placówek jako elementu krytycznej infrastruktury społecznej.
Stan Szkół Po Powodzi
Nowacka omówiła sytuację, w jakiej znalazły się szkoły, nauczyciele i uczniowie w rejonach dotkniętych klęską żywiołową. „Aktualnie nie funkcjonuje 63 placówki, co dowodzi determinacji dyrektorów i nauczycieli. Jeszcze tydzień temu było to ponad 600” – przypomniała.
Wspomniała również o tym, że wiele z tych szkół, które ucierpiały, prowadzi lekcje w zastępczych lokalizacjach. Przykładem jest szkoła w Bardzie, której budynek będzie zamknięty przynajmniej do wiosny. „Dyrekcja przeniosła dzieci do Domu Kultury oraz do pobliskiej szkoły, a nawet wykorzystano pokój nauczycielski” – relacjonowała szefowa MEN.
Wsparcie dla Samorządów
Minister podkreśliła, że powody zamknięcia szkół są zróżnicowane. „Nie zawsze chodzi o zniszczenia budynków. Czasami problemem są zablokowane drogi, a w niektórych przypadkach szkoły pełnią funkcję punktu ewakuacji” – dodała. „Naszym obowiązkiem jako rządu jest pomoc samorządom w odbudowie tych placówek, co z pewnością będzie wymagało dużego wysiłku” – zaznaczyła.
Krytyczna Infrastruktura Społeczna
Nowacka zwróciła uwagę, że szkoły są nieodłącznym elementem społecznej infrastruktury krytycznej. „Kiedy myślimy o infrastrukturze krytycznej, często koncentrujemy się na kwestiach obronnościowych, a nie możemy zapominać o placówkach oświatowych oraz zdrowotnych” – podkreśliła.
Minister zapewniła, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą otrzymywać wsparcie. „Współpracujemy z Ministerstwem Zdrowia w zakresie zdrowia psychicznego dzieci, które przeżyły traumatyczne doświadczenia związane z powodzią. Oferujemy także pomoc dla nauczycieli, wskazując, jak prowadzić rozmowy z dziećmi w obliczu tych trudnych sytuacji” – dodała.
Refleksja nad Procedurami Kryzysowymi
Podczas rozmowy minister podzieliła się smutną refleksją na temat zewnętrznych procedur kryzysowych. „Jest mi przykro, że systemy, które powinny działać, nie spełniają swoich funkcji. Chcę otwarcie rozmawiać o tym, jak przebiegły nasze działania w oświacie” – zaznaczyła.
Nowacka stwierdziła, że decyzje podejmowane przez kuratoria i dyrektorów były często mądre, choć nie zawsze entuzjastycznie przyjmowane przez społeczność. „Lekcje zawieszano w trosce o bezpieczeństwo uczniów, aby ci mieli możliwość bezpiecznego dotarcia do domu” – dodała.
Polityczne Kwestie w Świecie Kryzysu
W rozmowie poruszono także kwestie polityczne. Minister podkreśliła, że obecnie priorytetem powinna być pomoc obywatelom, a nie polemiki dotyczące zachowania polityków. „Rzeczywistość kryzysu nie jest polem do dyskusji na temat wpisów w mediach społecznościowych” – stwierdziła.
Podczas debaty Nowacka odnosiła się do zwracanych jej kwestii dotyczących oceny działań rządu w kontekście powodzi. Zwróciła uwagę, że w Polsce istnieje duża chęć do współpracy i że zaangażowanie rządu oraz sztabu kryzysowego jest zauważalne w opinii publicznej. „Widzę wysiłek premiera i jego ekipę, którzy starają się zarządzać kryzysem” – podsumowała.
Od września różne aspekty sytuacji będą nadal monitorowane i aktualizowane, a ministerstwo pozostaje otwarte na dialog oraz wsparcie społeczności w tym trudnym czasie.
Źródło/foto: Polsat News