Centralny Port Komunikacyjny budzi kontrowersje i zastrzeżenia, a zdaniem byłego premiera Marka Belki, to jedynie „fantom” oraz „iluzja”. W programie „Punkt widzenia Szubartowicza” w Polsat News skrytykował decyzję Donalda Tuska o dofinansowaniu tego projektu, podkreślając, że wiele z obecnych zapowiedzi ma na celu jedynie pogłębienie politycznych złudzeń. „To, co proponowane jest nam jako CPK, to przyjemne dla uszu obietnice, ale rzeczywistość wygląda inaczej” – stwierdził.
Polityczne Iluzje CPK
Marek Belka wskazał, że jeśli Niemcy potrafią zrealizować podobne inwestycje, to pytanie brzmi: „dlaczego my nie możemy?” Jego zdaniem, w Polsce istnieją inne, znacznie pilniejsze potrzeby, takie jak inwestycje w energetykę, przemysł zbrojeniowy czy koleje. Wskazał również na to, że projekt CPK w kontekście istniejących wyzwań może być jedynie dodatkiem, który nie zaspokaja rzeczywistych potrzeb rozwojowych kraju.
Bez Niezbędnych Wydatków
Na pytanie, czy CPK mógłby przynieść jakiekolwiek korzyści, Belka odpowiedział, że Polska pozostaje jednym z większych importerów kapitału i technologii na kontynencie. „Natomiast przyspieszenie potencjalnych inwestycji mogłoby nastąpić dopiero po przystąpieniu do strefy euro, co jednak wciąż pozostaje tematem tabu” – dodał były premier.
Rządowe Dofinansowania i Plany
W międzyczasie Donald Tusk ogłosił przeznaczenie 3,5 miliarda złotych z budżetu na projekt CPK, co ma za zadanie rozwiać panujące w społeczeństwie wątpliwości. „Te pieniądze będą wsparciem dla spółki i chcę, aby społeczeństwo wiedziało, że prace nad tym projektem są w toku” – podkreślił szef rządu, dodając, że sytuacja związana z CPK jest obciążona nieporozumieniami, które wynikają z nadmiernej retoryki bez konkretnej realizacji.
Ogromna Inwestycja w Infrastrukturę
Centralny Port Komunikacyjny to projekt, który ma objąć nie tylko budowę nowego lotniska pomiędzy Warszawą a Łodzią, lecz także rozwój linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad, co łącznie ma kosztować ponad 130 miliardów złotych. CPK planuje obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie i być elastycznie rozwijany zgodnie z potrzebami rynku. Czy jednak rzeczywiście Polska jest gotowa na tak wielkie wyzwanie? Czas pokaże, czy wizje polityków przełożą się na realne zmiany w krajowej infrastrukturze.
Źródło/foto: Polsat News