Sport nas łączy, ale różne poglądy polityczne dzielą – tak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Grupy Żywiec w ramach kampanii Worlds Together. Aż 41% uczestników badania stwierdziło, że Polacy nie są otwarci na odmienne zdania, podczas gdy 34% jest skłonnych do poszukiwania kompromisów w trudnych dyskusjach.
Rozmowy „przy piwie” – co nas interesuje?
Kiedy spotykamy się z przyjaciółmi na piwo, najczęściej poruszamy tematy codzienne, takie jak życie rodzinne, praca czy dom, zgodnie z opinią 54,3% badanych. Blisko 40% Polaków dyskutuje o wydarzeniach krajowych i międzynarodowych, a 31% angażuje się w rozmowy polityczne.
Sport i pomoc – co nas łączy?
Kibicowanie sportowcom oraz angażowanie się w akcje charytatywne to aspekty, które najbardziej zbliżają Polaków – tak wskazało 37% respondentów. Za nimi plasuje się pomoc w zbiórkach publicznych (35%). Ważne dla wspólnej integracji są również lokalne święta i wydarzenia upamiętniające kluczowe momenty w historii kraju. Ponad 27% ankietowanych odczuwa wspólnotę w takich chwilach.
Polityka dzieli – czy potrafimy rozmawiać?
Niestety, 48% Polaków zgadza się, że najwięcej konfliktów wywołują tematy polityczne. Co piąty badany wskazuje na problemy społeczne, takie jak kwestie praw mniejszości czy równość społeczną, jako źródło napięć.
41% ankietowanych twierdzi, że Polacy są nieotwarci na różnorodność poglądów. Najczęściej różnice zdań pojawiają się w trakcie spotkań towarzyskich (33%) oraz w mediach społecznościowych (18,3%). W trudnych sytuacjach respondenci starają się unikać eskalacji konfliktów: 39% woli wysłuchać rozmówcy bez komentarza, 38% zmienia temat, a 32% próbuje załagodzić sytuację żartem. Warto zauważyć, że aż 34% badanych postuluje szukanie kompromisu.
Jak zwiększyć otwartość w społeczeństwie?
Na pytanie, co mogłoby poprawić sytuację w zakresie otwartości społecznej, 39% respondentów zwraca uwagę na potrzebę edukacji w zakresie empatii i przeciwdziałania dyskryminacji. Interesujący jest także postulat zmiany narracji w mediach, który był podnoszony przez 35% uczestników badania.
Worlds Together – jak budować porozumienie?
Wyniki badań wskazują na nasz potencjał do zjednoczenia się w ważnych chwilach. Jednak kluczowe pozostają edukacja i dialog w procesie budowania otwartego społeczeństwa. „W ramach naszej kampanii Worlds Together współpracujemy z Fundacją Nowej Wspólnoty, której celem jest powstrzymanie polaryzacji w społeczeństwie. Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się, jak rozmawiać z szacunkiem, mimo różnic poglądów. W tych treningach uczestniczyło również ponad 100 pracowników naszej firmy z różnych działów. To spotkania, które przyczyniają się do zacieśniania więzi oraz promują współpracę, kluczową dla dalszego rozwoju społeczeństwa” – podkreśla Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
O badaniu
Badanie przeprowadzono w dniach 26-27 listopada 2024 roku na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, uwzględniając rozkład płci, wieku oraz wielkości miejscowości. Jego celem było zrozumienie nawyków i opinii dotyczących rozmów w bliskim gronie oraz otwartości w społeczeństwie. Metodą badawczą były wywiady online (CAWI) przeprowadzone na panelu SW Panel, a próba obejmowała 1002 ankiety. Informacje te pochodzą od Grupy Żywiec.