W tym roku Komisja Europejska rozważała wprowadzenie nowego obowiązku dotyczącego badań lekarskich dla seniorów-kierowców, które miałyby być przeprowadzane co pięć lat dla osób powyżej 70. roku życia. Propozycja, niestety, nie zyskała poparcia Parlamentu Europejskiego, który uznał ją za potencjalną formę dyskryminacji wobec starszych osób. Temat powraca na agendę za sprawą posłanki Koalicji Obywatelskiej, Małgorzaty Gromadzkiej — informuje Dziennik.
POTENCJAŁ DO ZMIAN W BEZPIECZEŃSTWIE RUCHU DROGOWEGO?
Gromadzka podkreśla, że wprowadzenie obowiązkowych badań dla kierowców w podeszłym wieku mogłoby znacząco zwiększyć bezpieczeństwo na drogach oraz przyczynić się do obniżenia liczby wypadków. Podobne regulacje funkcjonują już w innych krajach europejskich, co jej zdaniem świadczy o ich skuteczności. W tej sprawie posłanka wystosowała pismo do Ministra Infrastruktury, w którym zwraca uwagę na wyniki badań sugerujące, że mimo dużego doświadczenia, osoby starsze mogą zmagać się z ograniczeniami zdrowotnymi i psychofizycznymi, które wpływają na ich zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów.
DIALOG Z MINISTERSTWEM INFRASTRYKTURY
Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, zauważa, że obecnie resort nie planuje zmian dotyczących częstotliwości przeprowadzania badań ani zakresu sprawdzanych umiejętności u seniorów. Podczas prac nad nową dyrektywą w zakresie praw jazdy, Parlament Europejski zajął stanowisko, że wprowadzenie jakiejkolwiek liczby lat, po upływie których kierowcy byliby zobowiązani do dodatkowych badań, jest arbitralne i może być postrzegane jako dyskryminacja.
STARSZY KIEROWCA W STATYSTYKACH
Z drugiej strony, specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego dostrzegają wyższe ryzyko wypadków wśród starszych kierowców. Dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, zwraca uwagę na zmiany zachodzące w organizmie wraz z wiekiem, takie jak zmniejszona wrażliwość układu nerwowego, pogorszenie wzroku, słuchu oraz wydłużony czas reakcji. Badania pokazują, że osoby powyżej 75. roku życia potrafią mieć nawet dwukrotnie dłuższy czas reakcji niż ich młodsi koledzy z drogi.
Wobec tych faktów, pytanie o przyszłość przepisów dotyczących badań dla seniorów-kierowców staje się coraz bardziej palące. Czy ochrona bezpieczeństwa na drogach powinna przeważyć nad ewentualną dyskryminacją? Czas pokaże, w którą stronę podążą unijne regulacje.
Źródło/foto: Onet.pl
Agnieszka Sadowska / Agencja Wyborcza.pl