Żuraw wieżowy
Żuraw wieżowy, znany również jako dźwig, to kluczowe urządzenie dźwignicowe, które może osiągać wysokość podnoszenia do około 100 metrów. Żurawie budowlane dzielą się na stacjonarne i przejezdne, a ich konstrukcja często przyjmuje formę wieży o wielosekcyjnej kratownicy.
Parametry techniczne
- Wysięg: maksymalna odległość między osią obrotu a hakiem.
- Wysokość podnoszenia: odległość od podłoża do gardzieli haka.
- Poziom ustawienia:
- Wieżowy torowy: poziomy obszar główek szyn.
- Samojezdny: pozioma równia podłoża.
Podział żurawi
- Typ wysięgnika:
- Wodzakowy (odciągowe, bezodciągowe).
- Wychylny.
- Miejsce obrotu:
- Górnoobrotowe.
- Dolnoobrotowe.
- Sposób posadowienia:
- Stacjonarne (na kotwie, podwoziu, w szybie windy).
- Przejezdne (szynowe, gąsienicowe).
- Sposób montażu:
- Samomontujące się.
- Montaż przy użyciu żurawia pomocniczego.
Montaż żurawiów
Montaż żurawia dolnoobrotowego polega na przemieszczeniu go na miejsce, rozstawieniu łap, wypoziomowaniu oraz ustawieniu wieży. Następnie zakłada się przeciwwagę i montuje wieżę oraz wysięgnik. Montaż może być hydrauliczny lub mechaniczny.
Montaż żurawia górnoobrotowego
Żuraw górnoobrotowy transportowany jest w elementach na ciężarówkach. Montaż odbywa się przy pomocy żurawia samojezdnego. Wieża składa się z wielu elementów, które łączy się w celu osiągnięcia wymaganej wysokości. Na wieżę zakłada się obrotnicę oraz przeciwwysięg, a wysięgnik jest podnoszony i montowany do obrotnicy.
Podział wież
- Rodzaj połączenia:
- Śrubowe (mocna, ze wstępnym naprężeniem).
- Bolcowe.
- Rodzaj kształtownika:
- Kątownik.
- Profil zamknięty (najczęściej kwadratowy, spawany z 2 kątowników).
- Dwuteownik.