Historia Zündapp
Firma Zündapp została założona 17 września 1917 roku w Norymberdze przez Fritza Neumeyera. Początkowo zajmowała się produkcją maszyn do szycia, a jej pierwszym motocyklem był model Z 22, zaprezentowany w 1922 roku.
Rozwój produkcji motocykli
W latach 20. XX wieku Zündapp wprowadził na rynek szereg modeli motocykli, w tym:
- K 249 (1924) – jednocylindrowy silnik o pojemności 249 cm³, moc 3,5 KM.
- Z 300 (1929) – trzykanałowy cylinder o pojemności 298 cm³, moc 9 KM.
- Modele z silnikami 499 cm³ (1930) – moc 18-22 KM.
W 1932 roku firma wprowadziła motorower o pojemności 170 cm³, a w kolejnych latach wzbogaciła ofertę o modele z silnikami czterosuwowymi i dwusuwowymi, w tym największy Zündapp z silnikiem 796 cm³.
Produkcja militarna
Podczas II wojny światowej Zündapp produkował motocykle KS 750 przeznaczone dla wojska, a w 1942 roku osiągnął produkcję 250 000 motocykli.
Po wojnie
Po II wojnie światowej fabryka w Norymberdze była zniszczona, a Zündapp wznowił produkcję w Monachium, koncentrując się na małych silnikach. W 1947 roku uruchomiono produkcję modeli DB 201 oraz słynnego Elephanta KS 601 w 1951 roku.
Osiągnięcia i zmiany
W 1953 roku Zündapp wyprodukował 400 000. egzemplarz, a w 1954 roku 500 000. W ofercie znalazły się również skutery Bella i modele Elastic. Zmniejszająca się sprzedaż motocykli skłoniła firmę do produkcji małego samochodu Janus. W 1958 roku Zündapp przeniósł siedzibę do Monachium, a 1 lipca 1958 roku został przejęty przez firmę Bosch.