Żubr A80 – Polski Samochód Ciężarowy
Żubr A80 to polski samochód ciężarowy produkowany w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w latach 1960–1968. Był to pierwszy model ciężarówki wytwarzany przez ten producent.
Historia i Geneza
W powojennej Polsce, w celu zaspokojenia potrzeb transportowych, powstało Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego. W 1949 roku zainaugurowano działalność Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach, która produkowała pierwsze prototypy ciężarówek. W 1952 roku rozpoczęły działalność Jelczańskie Zakłady Samochodowe, początkowo zajmujące się naprawą samochodów i budową nadwozi.
W tym samym roku w Warszawie rozpoczęto prace nad projektem ciężarówki o ładowności 8 ton, które przeniesiono do Jelcza w 1952 roku.
Projekty i Prototypy
Po przeniesieniu biura do Jelcza zespół inżyniera Witolda Kończykowskiego opracował kilka koncepcji ciężarówek, w tym modele o ładowności 7 ton z napędem 4×4 i 4×2. Równocześnie inż. Edward Loth zaprojektował silnik S56, który przeszedł próby w latach 1954–1955. W 1960 roku powstał Żubr C-90, ciągnik siodłowy, a w 1962 roku zainicjowano prace nad Żubrem II. Produkcję seryjną zakończono w 1968 roku po wyprodukowaniu blisko 7000 egzemplarzy.
Konstrukcja
Podwozie i Układ Napędowy
Żubr A80 był początkowo napędzany silnikiem S56, który jednak okazał się awaryjny. W późniejszym etapie wprowadzono silniki S-560 o mocy 170 KM, co poprawiło stabilność i zmniejszyło generowany hałas.
Konkurencja
- Star 20
- Star 21
- Star 25
- ZiŁ-164
- ZiŁ-130
- Tatra 138
- Škoda 706RT
Żubr A80 pozostaje istotną częścią historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego, jako jeden z pierwszych ciężarowych modeli na krajowym rynku.