Zrywka drewna
Zrywka drewna to proces transportu drewna okrągłego od miejsca pozyskania do miejsca załadunku czy składowania. Jest to jedna z najtrudniejszych i najkosztowniejszych faz transportu, z uwagi na rozproszenie surowca oraz niekorzystne warunki przyrodnicze, takie jak teren górzysty.
Rodzaje zrywki
Zrywkę drewna można klasyfikować według różnych kryteriów:
- Ze względu na rodzaj użytej siły:
- Ręczna (w tym grawitacyjna, polegająca na zsuwaniu drewna po stoku)
- Wykonywana przy pomocy zwierząt (np. koni, słoni)
- Grawitacyjna (przy użyciu ryz, ślizgów)
- Mechaniczna (przy użyciu pojazdów rolniczych, skiderów, forwarderów, wciągarek, kolejki linowe)
- Ze względu na sposób transportu:
- wleczona – drewno dotyka ziemi
- półpodwieszona – odziomek podniesiony, wierzchołek na ziemi
- podwieszona – drewno nie ma kontaktu z glebą
- nasiębierna – drewno załadowane na forwardera, brak kontaktu z ziemią
Zrywka wleczona najczęściej wykorzystuje konie, ciągniki rolnicze lub wciągarki. Zrywka półpodwieszona realizowana jest przez skidery, a podwieszona przez forwardery. Kolejki linowe mogą być używane w każdej z tych form.
Wpływ na środowisko
Zrywka drewna, zwłaszcza wleczona, może negatywnie wpływać na środowisko, prowadząc do przemieszczenia gleby, erozji stokowej oraz zniszczenia runa leśnego.
Literatura
Brak szczegółowych źródeł.
Kategoria: Transport
Kategoria: Użytkowanie lasu