Zool
Zool to gra platformowa opracowana przez Gremlin Interactive, która zadebiutowała w październiku 1992 roku. Gra została stworzona jako forma reklamy dla firmy Chupa Chups, a jej głównym motywem są słodycze, szczególnie lizaki, które pojawiają się w pierwszych trzech poziomach, zwanych „Sweet Zone”.
Fabuła i rozgrywka
Gracz wciela się w postać mrówki ninja, która przybyła na Ziemię z innego wymiaru. Aby zdobyć wysoką pozycję w rankingu ninja, musi stawić czoła mieszkańcom sześciu różnych światów. W trakcie gry postać biega, skacze, zbiera słodycze i korzysta z różnych umiejętności, takich jak rzucanie złotymi kulkami czy rozgniatanie przeciwników.
Gra oferuje także szereg mini-gier, w tym logiczno-zręcznościowe oraz kosmiczną strzelaninę. Interesującym aspektem jest możliwość odegrania melodii na fortepianie w ramach rozgrywki.
Historia powstania
Pierwotnie projekt nosił nazwę Pootz, a jego twórca, George Allen, postanowił stworzyć dynamiczną platformówkę po krytyce swojej wcześniejszej gry, Switchblade II. W początkowej wersji planowane były czary, które mogłyby wspierać postać w pokonywaniu przeszkód, jednak ostatecznie zostały one zastąpione systemem bonusów.
Firma Commodore, zachwycona popularnością Zool, planowała premierę konsoli Amiga CD32 równocześnie z wydaniem sequela, Zool 2. Niestety, gra była gotowa tylko w 40% na trzy miesiące przed premierą, co uniemożliwiło jej ukończenie na czas.
Platformy
Zool dostępny jest na wiele platform, w tym:
- Acorn Archimedes
- Amiga
- Atari Jaguar
- Atari ST
- Game Boy
- PC – DOS
- Sega (Game Gear, Master System, Mega Drive/Genesis)
- SNES
Podsumowanie
Gra Zool to dynamiczna platformówka z kolorową grafiką i ciekawą mechaniką rozgrywki, która zdobyła popularność dzięki połączeniu zabawy i reklamy słodyczy. Mimo problemów z premierą kontynuacji, pozostaje ważnym punktem w historii gier komputerowych z lat 90.