Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

ZNTK Nowy Sącz 101D

Fablok i ZNTK Nowy Sącz

Lokomotywa spalinowa SU42 to normalnotorowy model wyprodukowany przez Zakłady Fablok w latach 1975–1977 oraz zmodernizowany przez ZNTK Nowy Sącz w latach 1999–2000. Powstała jako modyfikacja lokomotywy serii SM42 oraz SP42, i jest klasyfikowana jako Bo’Bo’ z masą służbową 71,3 tony.

Specyfikacja techniczna

  • Długość: 14240 mm
  • Szerokość: 3173 mm
  • Wysokość: 4400 mm
  • Średnica kół: 1100 mm
  • Moc znamionowa: 590 kW
  • System hamulca: Oerlikon
  • Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
  • Pojemność zbiorników paliwa: 2815 l
  • Typ silników: a8C22
  • Rodzaj przekładni: elektryczna
  • System ogrzewania: elektryczne 0,5 kV (I wersja), 3 kV (II wersja)

Produkcja i modernizacja

W latach 1975–1977 przebudowano 40 lokomotyw serii SM42 na SU42, które były przystosowane do ogrzewania wagonów pasażerskich. W 2000 roku, z 30 egzemplarzy w służbie, kilka zostało ponownie przebudowanych na SM42.

W latach 1999–2000 przeprowadzono modernizację lokomotyw SP42, zastępując kotły parowe nowymi agregatami prądotwórczymi. Lokomotywy te otrzymały nowe oznaczenia (od 501 do 540) oraz kolorystykę (żółto-niebieską). W sumie zmodernizowano 40 egzemplarzy.

Obecny stan

W 2008 roku wszystkie lokomotywy serii SU42 stały się własnością spółki Przewozy Regionalne i obecnie są malowane w szaro-czerwono-pomarańczowe barwy (Polregio). Lokomotywy te stacjonują w różnych lokalizacjach w Polsce, w tym w Białymstoku, Gdyni, Poznaniu, Olsztynie, Warszawie oraz Zielonej Górze.

Ciekawostki

Ze względu na kolorystykę żółto-niebieską, lokomotywy SU42 zyskały przydomek Polsat. Jeden z egzemplarzy, SU42-524, uległ wypadkowi w 2010 roku na trasie Słupsk – Szczecinek.

Podsumowanie

Lokomotywy SU42 odgrywają ważną rolę w polskim transporcie kolejowym, a ich historia obejmuje zarówno produkcję, jak i modernizację, dostosowując je do zmieniających się potrzeb przewozowych.