Zjawisko znoszenia jednostki pływającej
Znos, znany również jako drift, to zjawisko, w którym jednostka pływająca zostaje zniesiona z kursu przez prąd wody. W nawigacji zliczeniowej kąt, pod jakim statek jest znoszony, nazywany jest poprawką na prąd.
Obliczanie kursu nad dnem
Aby określić kurs, jakim statek przemieszcza się nad dnem, należy dodać do kursu, jakim płynie po wodzie, poprawkę na prąd. Wzór na to wygląda następująco:
KDd = KDw + ±pp
W tym wzorze:
- KDd – kąt drogi nad dnem
- KDw – kąt drogi po wodzie
- pp – poprawka na prąd
Poprawka na prąd ma znak ujemny, gdy statek jest znoszony w lewo, natomiast dodatni, gdy znoszony jest w prawo.
Metody uwzględniania prądu
W praktyce nawigacyjnej wyróżnia się dwa przypadki uwzględniania prądu:
- Bierne: Nawigator określa pozycję po fakcie, uwzględniając działanie prądu. Metoda ta jest stosowana głównie na otwartych akwenach, gdzie dokładne dane o prądzie są trudne do uzyskania.
- Czynne: Nawigator kalkuluje z góry kurs, aby przeciwdziałać prądowi i osiągnąć zamierzony cel. Jest to kluczowe w warunkach występowania silnych prądów, zwłaszcza gdy są one skierowane pod dużym kątem do kursu.
Znaczenie tradycyjnej nawigacji
Wraz z rosnącą popularnością nawigacji satelitarnej GPS, nawigacja zliczeniowa staje się coraz rzadsza. Mimo to, każdy nawigator powinien znać zasady tradycyjnej nawigacji, aby móc skutecznie działać w przypadku awarii sprzętu elektronicznego.