Zgarniarka – charakterystyka i zastosowanie
Zgarniarka to maszyna używana w robót ziemnych, która odspaja wierzchnią warstwę gruntu do głębokości 0,5 metra, transportuje go na krótkie odległości i wyładowuje w wyznaczonym miejscu. Jest często stosowana w inwestycjach drogowych oraz budowlanych, gdzie niezbędne jest usunięcie warstwy humusu przed dalszymi pracami.
Rodzaje zgarniarek
Zgarniarki dzieli się na kilka kategorii:
- Układ jezdny:
- Przyczepne
- Samojezdne:
- Kołowe
- Z ciągnikiem jednoosiowym
- Z ciągnikiem dwuosiowym
- Gąsienicowe (do trudnych warunków terenowych)
- Kołowe
- Zestawy zgarniarek:
- Rozłączne w czasie transportu
- Nierozłączne
- Z popychaczem (popychana przez ciągnik gąsienicowy)
- Napęd:
- Na jedną oś
- Na dwie osie
- Na wszystkie osie
- Sterowanie:
- Linowe
- Hydrauliczne
- Sposób ładowania:
- Oddolny
- Wspomagany przez różne układy (np. przenośnikowe, wieloczerpakowe)
- Sposób wyładunku:
- Przez przechył pojemnika
- Przez obrót lub przesuw elementów
Budowa zgarniarki
Podstawowe elementy budowy zgarniarki obejmują:
- Ciągnik
- Rama – konstrukcja nośna, spawana, osadzona w przegubie ciągnika oraz czopach skrzyni
- Układ podnoszenia skrzyni (siłowniki hydrauliczne)
- Skrzynia (pojemnik)
- Zasłonka (przednia ściana pojemnika zabezpieczająca ładunek)
- Układ opróżniania
- Układ ładowania
Zgarniarki odgrywają kluczową rolę w procesach związanych z przygotowaniem terenu do budowy, a ich różnorodność pozwala na dostosowanie do specyficznych warunków pracy.