Zdarzenie w systemie komputerowym
Zdarzenie to zapis określonej sytuacji w systemie komputerowym, generowane przez różne działania, takie jak poruszanie myszką, otwieranie dokumentów czy naciśnięcia klawiszy. Zdarzenia mogą być sprzętowe, systemowe lub programowe, a ich rekordy są przechowywane w kolejkach zdarzeń.
Programowanie zdarzeniowe
Aplikacje reagują na zdarzenia, odczytując swoje kolejki zdarzeń. Programowanie zdarzeniowe polega na tym, że aplikacje wykonują kod tylko w odpowiedzi na nowe zdarzenia. Istnieje także mechanizm event hooks, który pozwala aplikacjom na „podsłuchiwanie” zdarzeń innych aplikacji.
Zdarzenia w systemie Windows
W Windows zdarzenia są przypisane do wątków i zawierają uchwyt okna, co sprawia, że są określane jako window message. Różne zdarzenia mają zdefiniowane kody, np.:
- WM_KEYDOWN – wciśnięcie klawisza
- WM_MOUSEOVER – przesunięcie myszki nad oknem
- WM_CLOSE – informacja o zamknięciu okna
Programiści mogą definiować własne zdarzenia i korzystać z funkcji SendMessage oraz PostMessage do zarządzania nimi.
Obsługa zdarzeń w aplikacji Windows
Pętla obsługi zdarzeń w aplikacji Windows zazwyczaj wykorzystuje funkcje GetMessage, TranslateMessage i DispatchMessage do przetwarzania nadchodzących zdarzeń.
Zdarzenia w systemie Mac OS
W Mac OS zdarzenia są definiowane w strukturze EventRecord, która zawiera informacje o rodzaju zdarzenia, czasie, miejscu i modyfikatorach.
Zdarzenia w systemie X Window System
W X Window System zdarzenia mają wspólne pola, a różne rodzaje zdarzeń są definiowane w osobnych strukturach, które łączy unia XEvent.
Zdarzenia z dziennika zdarzeń
W informatyce, „zdarzenie” może również odnosić się do wpisu w dzienniku zdarzeń, który rejestruje różne działania w systemie, takie jak błędy lub logowanie użytkowników. Te zdarzenia są niezwiązane z wcześniej opisanym znaczeniem.
Linki zewnętrzne
- [Event Manager Reference](https://archive.ph/20030823213524/http://developer.apple.com/documentation/QuickTime/INMAC/MACWIN/imEventMgrRef.htm)