Zawieszenie hydropneumatyczne
Zawieszenie hydropneumatyczne to innowacyjny system stosowany głównie w samochodach marki Citroën oraz na licencji w Rolls-Royce. Kluczowym elementem tego zawieszenia jest sprężony gaz (azot), który pełni rolę elementu sprężystego. Dzięki temu system nie wymaga tradycyjnych amortyzatorów, co eliminuje problemy z wibracjami. Hydropneumatyczne zawieszenie utrzymuje stały prześwit pojazdu niezależnie od obciążenia, co zapewnia optymalne warunki pracy i stabilność pojazdu.
Budowa
Układ hydropneumatyczny składa się z następujących komponentów:
- Specjalny płyn hydrauliczny – początkowo używano czerwonego płynu LHS, który został zastąpiony przez mineralny LHM, a obecnie stosowany jest syntetyczny LDS.
- Zbiornik płynu z czujnikiem poziomu.
- Pompa napędzana przez silnik pojazdu lub silnik elektryczny.
- Reduktor ciśnienia.
- Zawór bezpieczeństwa z czujnikiem ciśnienia.
- Korektory prześwitu – po jednym na każdą oś.
- Sfery hydropneumatyczne – kule wypełnione azotem, oddzielające gaz od płynu hydraulicznego, których liczba może wynosić od 5 do 9, w zależności od systemu.
Działanie
Układ hydropneumatyczny dzieli się na dwie główne składowe:
- Część hydrauliczna: Odpowiada za regulację prześwitu pojazdu i może również obsługiwać układ hamulcowy, wspomaganie kierownicy oraz inne systemy.
- Część pneumatyczna: Zapewnia amortyzację wstrząsów, co przyczynia się do komfortu jazdy.
Zawieszenie hydropneumatyczne to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które znacząco poprawia właściwości jezdne pojazdów, oferując jednocześnie wysoki komfort podróżowania.