Dzisiaj jest 26 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Zawieszenie hydropneumatyczne

Chcę dodać własny artykuł

Zawieszenie hydropneumatyczne

Zawieszenie hydropneumatyczne to innowacyjny system stosowany głównie w samochodach marki Citroën oraz na licencji w Rolls-Royce. Kluczowym elementem tego zawieszenia jest sprężony gaz (azot), który pełni rolę elementu sprężystego. Dzięki temu system nie wymaga tradycyjnych amortyzatorów, co eliminuje problemy z wibracjami. Hydropneumatyczne zawieszenie utrzymuje stały prześwit pojazdu niezależnie od obciążenia, co zapewnia optymalne warunki pracy i stabilność pojazdu.

Budowa

Układ hydropneumatyczny składa się z następujących komponentów:

  • Specjalny płyn hydrauliczny – początkowo używano czerwonego płynu LHS, który został zastąpiony przez mineralny LHM, a obecnie stosowany jest syntetyczny LDS.
  • Zbiornik płynu z czujnikiem poziomu.
  • Pompa napędzana przez silnik pojazdu lub silnik elektryczny.
  • Reduktor ciśnienia.
  • Zawór bezpieczeństwa z czujnikiem ciśnienia.
  • Korektory prześwitu – po jednym na każdą oś.
  • Sfery hydropneumatyczne – kule wypełnione azotem, oddzielające gaz od płynu hydraulicznego, których liczba może wynosić od 5 do 9, w zależności od systemu.

Działanie

Układ hydropneumatyczny dzieli się na dwie główne składowe:

  • Część hydrauliczna: Odpowiada za regulację prześwitu pojazdu i może również obsługiwać układ hamulcowy, wspomaganie kierownicy oraz inne systemy.
  • Część pneumatyczna: Zapewnia amortyzację wstrząsów, co przyczynia się do komfortu jazdy.

Zawieszenie hydropneumatyczne to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które znacząco poprawia właściwości jezdne pojazdów, oferując jednocześnie wysoki komfort podróżowania.