Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Zastava 750

Historia i produkcja Zastavy 750

Zastava 750 to model samochodu, który powstał w wyniku współpracy koncernu Fiat z jugosłowiańskimi zakładami Crvena Zastava. Porozumienie dotyczące produkcji różnych modeli zostało podpisane 12 sierpnia 1954 roku. W 1960 roku na rynek trafiła wersja 750, która odpowiadała włoskiemu Fiatowi 600D.

Dane techniczne

  • Typ: 2-drzwiowy fastback
  • Segment: A/B
  • Silniki benzynowe:
    • 633 cm³ (600)
    • 767 cm³ (750)
    • 848 cm³ (850)
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
  • Rodzaj napędu: silnik z tyłu, napęd na tylne koła
  • Wymiary:
    • Długość: 3295 mm
    • Szerokość: 1378 mm

Wersje i zmiany

Model Zastava 750M pojawił się w 1968 roku z nowym kierunkiem otwierania drzwi. W 1969 roku wprowadzono większe reflektory oraz zmieniono wygląd zderzaków. Wyróżniano dwie wersje: 750S (podstawowa) i 750L (luksusowa), różniące się wyposażeniem.

Od 1977 do 1984 roku model był montowany w Kolumbii przez Compañía Colombiana Automotriz (CCA) pod nazwą Zastava 750Z lub Fiat 750Z. Samochód był również eksportowany do Polski w latach 1965–1970 oraz do Ameryki Łacińskiej od połowy lat 70.

Podsumowanie

Zastava 750 to klasyczny model samochodu, który zdobył popularność dzięki swojej prostocie i funkcjonalności. Jego różnorodne wersje oraz obecność na rynkach zagranicznych świadczą o jego znaczeniu w historii motoryzacji. Model ten pozostaje symbolem epoki, w której powstał, a także przykładem udanej współpracy międzynarodowej w przemyśle motoryzacyjnym.

Kategorie

  • Fastbacki
  • Samochody miejskie
  • Samochody tylnonapędowe
  • Samochody z lat 50.
  • Samochody z lat 60.
  • Samochody z lat 70.
  • Samochody z lat 80.