Rodzaje zapisu dźwięku na taśmach magnetofonowych
W polskiej terminologii dotyczącej analogowych technik zapisu dźwięku, używane są pojęcia: zapis jednościeżkowy, dwuścieżkowy oraz czterościeżkowy. Odpowiadają one angielskim określeniom: full-track, half-track, quarter-track i innym.
Charakterystyka rodzajów zapisu
- Zapis jednościeżkowy:
Umożliwia zapis pojedynczego sygnału monofonicznego, z przesuwem taśmy w jednym kierunku.
- Zapis dwuścieżkowy:
Możliwości wykorzystania:
- W jednym kierunku przesuwu – sygnał stereo.
- W jednym kierunku przesuwu – dwa różne sygnały mono.
- W dwóch kierunkach przesuwu – sygnał mono, co wydłuża czas nagrania na tej samej długości taśmy.
- Zapis czterościeżkowy:
Możliwości wykorzystania:
- W jednym kierunku przesuwu – dwa różne sygnały stereo.
- W jednym kierunku przesuwu – cztery różne sygnały mono.
- W dwóch kierunkach przesuwu – sygnał stereo podwójnej długości.
- W dwóch kierunkach przesuwu – sygnał mono poczwórnej długości.
- Zapis więcej niż czterościeżkowy:
Rzadko stosowany na wąskich taśmach ćwierćcalowych, głównie w studiach nagraniowych do rejestracji z wielu źródeł na szerokich taśmach (np. półtoracalowych).
Podsumowując, różne techniki zapisu dźwięku na taśmach magnetofonowych oferują różnorodne możliwości w zakresie jakości dźwięku i długości nagrania, co jest istotne w kontekście produkcji muzycznej i nagrań studyjnych.