Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK)
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) to przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji i świadczeniu usług dla transportu kolejowego. Ich działalność obejmuje:
- produkcję, naprawę i modernizację pojazdów szynowych (lokomotywy elektryczne, spalinowe oraz wagony kolejowe),
- produkcję, naprawę i regenerację zespołów i części zamiennych do pojazdów szynowych.
Zakłady te realizują również zlecenia z zakresu inżynierii mechanicznej oraz produkcji konstrukcji stalowych i odlewów żeliwnych.
Historia ZNTK
Historia ZNTK sięga 1950 roku, kiedy to przekształcono główne warsztaty mechaniczne PKP w zakłady naprawcze taboru kolejowego.
- 1950: Powołanie Centralnego Zarządu ZNTK.
- 1961: Utworzenie Zjednoczenia Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego.
- 1982: Likwidacja Zjednoczenia i włączenie zakładów do PKP.
- 1991: Wyłączenie zakładów ze struktury PKP.
Zakłady ZNTK
W Polsce działało wiele zakładów ZNTK, z których niektóre przetrwały do dziś, a inne zostały zlikwidowane. Oto kilka z nich:
- ZNTK Bydgoszcz – obecnie Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz,
- ZNTK Gdańsk – Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego,
- ZNTK Gliwice – obecnie Gliwicka Fabryka Wagonów,
- ZNTK Mińsk Mazowiecki – obecnie Pesa Mińsk Mazowiecki,
- ZNTK Radom – nadal funkcjonujące,
- ZNTK Ostrów Wlkp. – obecnie Fabryka Wagonów.
Wiele zakładów zakończyło swoją działalność, na przykład ZNTK Biłgoraj, ZNTK Lubań, czy ZNTK Wrocław.
Podsumowanie
ZNTK odegrały istotną rolę w polskim przemyśle kolejowym, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rynku. W ciągu lat wiele z tych zakładów przekształciło się lub zlikwidowało, ale niektóre kontynuują działalność w nowej formie.