Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Zabawa

Zabawa jako forma aktywności

Zabawa to fundamentalna aktywność, obecna w każdej kulturze i cywilizacji. Służy nie tylko rozrywce, ale także edukacji, co potwierdzają różnorodne gry edukacyjne i koncepcje takie jak edutainment.

Reklama

Cechy zabawy

Według Rogera Caillois, zabawa charakteryzuje się kilkoma kluczowymi cechami:

  • Dobrowolność: Uczestnicy decydują o udziale w zabawie z własnej woli.
  • Wyodrębnienie: Zabawa odbywa się w określonym czasie i przestrzeni, oddzielonej od codziennego życia.
  • Niepewność: Wyniki zabawy są nieprzewidywalne, co dodaje elementu zaskoczenia.
  • Bezproduktywność: Zabawa nie prowadzi do wytworzenia dóbr materialnych; jej wartość tkwi w przeżyciach.
  • Normy: Zabawa rządzi się określonymi regułami, których przestrzeganie jest niezbędne.
  • Fikcyjność: Zabawa tworzy odrealnioną rzeczywistość, wyodrębniającą się z codzienności.

Kategorie zabawy

Caillois wyróżnił cztery główne kategorie zabaw:

Reklama
Reklama
  • Agon: Zabawy oparte na współzawodnictwie, gdzie umiejętności uczestników odgrywają kluczową rolę. Przykłady: wyścigi, sporty drużynowe, szachy.
  • Alea: Zabawy związane z przypadkiem, gdzie wynik zależy od losu. Przykłady: ruletka, loterie.
  • Mimicry: Zabawy polegające na odgrywaniu ról i naśladowaniu. Przykłady: zabawy w lekarza, teatrzyk.
  • Ilinx: Zabawy wywołujące doznania transowe i emocjonalne. Przykłady: jazda na karuzeli, wspinaczka.

Literatura przedmiotu

  • Caillois R. (1997), Ludzie i gry, Warszawa
  • Huizinga J. (1967), Homo ludens, zabawa jako źródło kultury, Warszawa
  • Żygulski K. (1981), Święto i kultura, Warszawa
  • Sułkowski B. (1984), Zabawa: studium socjologiczne, PWN
Reklama