Wypadki kolejowe w Polsce
W Polsce miały miejsce liczne wypadki kolejowe od 1877 roku, w których zginęli pasażerowie oraz członkowie obsługi. Poniżej przedstawiono najważniejsze incydenty w ujęciu chronologicznym.
Wypadki udokumentowane
Przed 1900 rokiem
- 26 listopada 1877 – zderzenie pociągów towarowych w Gorzkowicach, 2 ofiary śmiertelne.
- 21 maja 1886 – zderzenie pociągów w Tarnowie, 1 ofiara śmiertelna.
Lata 1900–1909
- 13 lipca 1900 – katastrofa w Włochach, 4 ofiary śmiertelne.
- 7 sierpnia 1907 – wypadek koło Wierzbiczany, 12 ofiar.
Lata 1910–1919
- 4 maja 1911 – wypadek w Medyce, 2 ofiary, 2 ranni.
- 22 października 1913 – zderzenie wagonu z tramwajem w Wałbrzychu, 14 ofiar.
- 5 października 1919 – wypadek z pociągiem wojskowym, 15 ofiar.
Lata 1920–1929
- 20 stycznia 1920 – wykolejenie pociągu towarowego, 18 ofiar.
- 22 listopada 1920 – wypadek pod Malborkiem, 20 ofiar.
Lata 1930–1939
- 20 stycznia 1931 – zderzenie pociągów w Gdyni, 5 ofiar.
- 7 czerwca 1939 – wykolejenie pociągu w Pruszkowie, 6 ofiar.
Lata 1940–1949
- 26 grudnia 1941 – wypadek w Drzewcach, 41 ofiar (w nieoficjalnych danych do 284).
- 24 listopada 1944 – katastrofa w Barwałdzie, 60 ofiar.
Lata 1950–1959
- 19 stycznia 1952 – wypadek w Występie, 17 ofiar.
- 24 lutego 1954 – katastrofa w Świebodzicach, 10 ofiar.
Lata 1960–1969
- 9 października 1962 – katastrofa w Jarostach, 34 ofiary.
- 6 lipca 1966 – wypadek w Wawerze, 1 ofiara.
Lata 1970–1979
- 3 listopada 1976 – katastrofa w Juliance, 25 ofiar.
- 19 grudnia 1979 – wypadek w Blachowni, 1 ofiara.
Lata 1980–1989
- 19 sierpnia 1980 – wypadek pod Otłoczynem, 67 ofiar.
- 4 czerwca 1981 – katastrofa w Osiecku, 25 ofiar.
Lata 1990–1999
- 20 sierpnia 1990 – zderzenie w Warszawie, 16 ofiar.
- 5 maja 1997 – katastrofa w Reptowie, 12 ofiar.
Lata 2000–2009
- 13 lipca 2010 – zderzenie w Korzybiu, do 50 rannych.
- 4 sierpnia 2009 – wypadek koło Piły, 4 ranni.
Od 2020 roku
- 29 kwietnia 2020 – zderzenie w Bolechowie, 10 rannych.
- 14 października 2023 – zderzenie w Gdyni, 4 ranni.
Największe wypadki
Dokumentacje wskazują na 26 najtragiczniejszych wypadków w historii polskich kolei.
Wybuchy kotłów w parowozach (po 1945)
Wybuchy kotłów w parowozach były skutkiem niewłaściwego użytkowania, prowadząc do tragicznych skutków, w tym zgonów maszynistów i zniszczeń w promieniu nawet 2 km.