Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

WSK Meduza

Chcę dodać własny artykuł

WSK Meduza

WSK Meduza to polski prototyp mikrosamochodu, który powstał w 1957 roku w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu.

Historia modelu

Premiera Meduzy miała miejsce 22 lipca 1957 roku. Model został zaprezentowany obok prototypu Mikrus MR-300, a jego celem było przedstawienie alternatywnej wersji nadwozia dla nowego polskiego mikrosamochodu. Meduza opierała się na rozwiązaniach zastosowanych w Mikrusie, wykorzystując tę samą płytę podłogową i ramę.

Dane techniczne

  • Typ nadwozia: 2-drzwiowy sedan
  • Silnik: 2-cylindrowy, dwusuwowy, pojemność 296 cm³, moc 14,5 KM
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
  • Rodzaj napędu: tylny
  • Wymiary:
    • Długość: 3000 mm
    • Szerokość: 1300 mm
    • Wysokość: 1350 mm
    • Rozstaw osi: 1850 mm
  • Masa własna: 500 kg
  • Zbiornik paliwa: 27 l
  • Ładowność: 230 kg
  • Liczba miejsc: 4

Budowa i cechy

Nadwozie Meduzy zostało zaprojektowane z myślą o przewozie czterech osób, z indywidualnymi fotelami z przodu oraz tylną ławką. Bagażnik umieszczony z przodu był dostępny od zewnątrz przez charakterystyczną pokrywę, przypominającą atrapę chłodnicy. Zastosowano w nim niezależne zawieszenie wszystkich kół, a w układzie jezdnym wykorzystano wahacze poprzeczne z sprężynami śrubowymi oraz hydrauliczne amortyzatory teleskopowe.

Napęd Meduzy pochodził z silnika umieszczonego z tyłu, który przenosił moc na tylne koła za pośrednictwem 4-biegowej manualnej skrzyni biegów.