Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wręg

Wręg – Kluczowy Element Szkieletu Statku

Wręg, znany również jako wręga, jest istotnym poprzecznym elementem szkieletu statku, szczególnie w konstrukcjach drewnianych i stalowych. Obecnie wręgi najczęściej spotykane są w klasycznych jachtach drewnianych, które charakteryzują się tradycyjnym poszyciem.

Reklama

Budowa i Funkcje Wręgu

Wręg jest drewnianym elementem o niewielkim przekroju, często wzmacnianym stalowymi okuciami. Jego krzywizna dopasowana jest do wewnętrznej powierzchni kadłuba. Wręg łączy się z dennikiem od dołu i z pokładnikiem od góry, tworząc ramę wręgową, która usztywnia kadłub. W przypadku, gdy rama jest poszyta sklejką lub klepkami, nazywa się ją grodzią konstrukcyjną. Inne wręgi pełnią rolę ściągającą i formującą dla poszycia, zapobiegając ich rozchodzeniu się pod wpływem sił poprzecznych.

Rodzaje Wręgów

  • Wręgi wyrośnięte: Wycinane z krzywulców zgodnie z układem słojów drewna.
  • Wręgi gięte: Parowane i wyginane na gorąco z listew.
  • Wręgi klejone: Stosowane z powodu trudności w dostępie do wysokiej jakości drewna.

Wręgi są wbudowywane w szkielet przed nałożeniem poszycia, podczas gdy inne wręgi mogą być mocowane po jego położeniu, w zależności od wielkości kadłuba.

Reklama

Materiał i Nowoczesne Zastosowania

Klasycznym materiałem do produkcji wręgów był dąb, rzadziej sosna. W stalowych kadłubach wręgi były spawane z wygiętych kątowników. Obecnie klasyczne wręgi są rzadko stosowane. Zamiast nich, w nowoczesnych jachtach stosuje się:

  • Sklejkę lub laminaty jako grodzie usztywniające.
  • Wzdłużniki i kształtowniki kompozytowe dla zapewnienia sztywności kadłuba.

Wręgi podobne do klasycznych są używane w technologiach montażowych i konstrukcjach przekładkowych.

Zastosowanie w Lotnictwie

Wręgi znajdują również zastosowanie w konstrukcji statków powietrznych, gdzie przyjmują formę okrągłych lub owalnych pierścieni, które wzmacniają kadłub samolotu lub śmigłowca.

Podsumowanie

Wręg jest kluczowym elementem konstrukcyjnym, który pełni istotną rolę w sztywnieniu kadłubów statków i samolotów, przyczyniając się do ich trwałości i stabilności.

Reklama
Reklama