Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wnioskowanie

Wnioskowanie

Wnioskowanie jest jednym z podstawowych rodzajów rozumowania, obok sprawdzania, dowodzenia i wyjaśniania. Zgodnie z definicją Kazimierza Ajdukiewicza, wnioskowanie polega na dochodzeniu do nowego zdania na podstawie wcześniej uznanych przesłanek lub wzmacnianiu pewności nowego zdania. Przesłanki to zdania, na podstawie których formułujemy wnioski, określane jako konkluzje. Wnioskowanie może być zarówno pewne, jak i prawdopodobne, a także poprawne lub niepoprawne.

Reklama

Rodzaje wnioskowania

Wnioskowanie dzieli się na kilka odmian:

  • Wnioskowanie inferencyjne:
    • Dedukcyjne:
      • Wnioskowanie z ogólnych przesłanek do szczegółowego wniosku (np. „Wszyscy ludzie są śmiertelni; Sokrates jest człowiekiem; Sokrates jest śmiertelny”).
      • Wnioskowanie, w którym przesłanka jest racją dla wniosku (np. „Jeśli pada deszcz, to idę do kina; pada; idę do kina”).
    • Indukcyjne:
      • Wnioskowanie ze szczegółów do ogółu (np. „Przedmiot x1 ma własność p, przedmiot x2 ma własność p, więc wszystkie x mają własność p”).
    • Redukcyjne:
      • Wnioskowanie ze szczegółów do szczegółów (np. „Przedmiot x1 ma własność p, więc przedmiot xn+1 też ją ma”).
      • Wnioskowanie z następstwa o racji (np. „Mokro na jezdni, więc pewnie padał deszcz”).
  • Wnioskowanie nieinferencyjne:
    • Nie stwierdza się związku pomiędzy przesłankami a konkluzją (np. „Jeśli dziś jest wtorek, to życie jest piękne”).

Logika formalna

Logika formalna zajmuje się teoriami składającymi się z zbiorów zdań logicznych. Wprowadza się reguły wnioskowania, które można zapisać w postaci \frac{X_1,X_2,\dots}{Y}, co oznacza, że jeśli zdania X_1,X_2,\dots są częścią teorii, to także zdanie Y należy do tej teorii. Przykładem jest reguła modus ponens: \frac{A,A\Rightarrow B}{B}. Jeśli zdanie B wynika z teorii T, zapisujemy to jako T\vdash B.

Reklama
Reklama

Bibliografia

  • Kazimierz Ajdukiewicz, Klasyfikacja rozumowań, w: Język i poznanie, t. 2.
Reklama