Wielka Nauka w Konfucjanizmie
Wielka Nauka to jedna z kluczowych ksiąg wchodzących w skład Czteroksięgu konfucjańskiego. Tradycyjnie przypisywana Zengzi, żyjącemu w latach 505-435 p.n.e., pierwotnie była częścią Księgi Obyczajów. W XII wieku bracia Cheng, Cheng Hao i Cheng Yi, wydzielili ją jako odrębny tekst.
Historia i redakcja tekstu
Cheng Hao uznał, że dzieło to jest osobistym osiągnięciem Konfucjusza, podkreślając, że wcześniejsze wersje były zniekształcone przez Dai Shenga. Bracia zmienili układ rozdziałów, a później Zhu Xi podzielił tekst na dwie części. Pierwsza część, przypisywana Konfucjuszowi, zaczyna się od stwierdzenia: „wielkiej nauki droga prowadzi ku oświeceniu”. Druga część to komentarz rozwijający główne idee tekstu.
Główne cele i założenia
Dzieło to stanowi zwięzłą prezentację konfucjańskiej filozofii społecznej, zawierając trzy główne cele oraz osiem stopni ich realizacji:
- Oświecona cnota: Podkreśla znaczenie wychowania i nauki w dążeniu do cnoty.
- Serdeczność: Zwraca uwagę na cnotę jako wyraz serdeczności wobec innych.
- Powstrzymanie pragnień: Wskazuje na potrzebę równowagi i spokoju w jednostce oraz społeczeństwie.
Tytuł dzieła można przetłumaczyć jako „nauka dla dorosłych”, co odnosi się do studiów wyższych i samodoskonalenia.
Podsumowanie
Wielka Nauka jest ważnym elementem konfucjańskiego nauczania, koncentrującym się na etyce, edukacji oraz harmonii społecznej. Jej struktura i cele mają na celu prowadzenie jednostek do duchowego i moralnego rozwoju.