Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wibault 70

Wibault 70C1

Wibault 70C1, znany również jako PZL Wibault 7, to francuski samolot myśliwski produkowany na licencji w Polsce. Konstrukcja samolotu to górnopłat zastrzałowy, całkowicie metalowy, z klasycznym, stałym podwoziem. W jego wnętrzu mieści się jedna osoba – pilot. Samolot został oblatany 7 lipca 1925 roku, a produkcję w Polsce rozpoczęto w latach 1929-1930.

Reklama

Historia

Marcel Wibault, francuski inżynier, rozpoczął prace nad samolotem w połowie lat 20. XX wieku. Po oblocie Wibault 7, dostrzeżono konieczność wprowadzenia zmian konstrukcyjnych. W 1927 roku samolot Wibault 7C1 został zaprezentowany na Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie wzbudził zainteresowanie polskiej delegacji.

Polska podpisała umowę na budowę samolotu na licencji, co przyczyniło się do rozwoju przemysłu lotniczego w kraju. W 1928 roku wysłano dwóch inżynierów do Francji na szkolenie, a wkrótce po tym rozpoczęto produkcję 25 egzemplarzy Wibault 70C1 w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie.

Reklama

Użycie w lotnictwie polskim

Samoloty Wibault 70C1 były używane w 1 i 2 pułku lotniczym jako myśliwce do końca 1931 roku, a następnie przekształcone w maszyny szkoleniowe. Ostatecznie, w 1933 roku, zostały wycofane i przekazane do Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Dęblinie, gdzie służyły do 1935 roku.

Opis konstrukcji

Wibault 70C1 to jednomiejscowy myśliwiec o półskorupowym, metalowym kadłubie, w którym umieszczono silnik gwiazdowy. Kabina pilota jest odkryta, a na końcu kadłuba znajduje się klasyczne usterzenie. Płat samolotu ma konstrukcję dwudźwigarową, pokryty jest blachą duralową i posiada lotki, które pełnią również funkcję klap. Klasyczne podwozie jest dwugoleniowe z amortyzatorami olejowo-powietrznymi.

Dane techniczne

  • Napęd: silnik gwiazdowy Gnôme-Rhône Jupiter 9 Ac lub Wright Cyclone
  • Moc silnika: 500 KM (368 kW)
  • Maksymalna prędkość: 222 km/h
  • Pułap: 6920 m
  • Zasięg: 700 km
  • Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe Vickers kal. 7,92 mm

Budowa Wibault 70C1 miała wpływ na rozwój polskiego lotnictwa, umożliwiając projektowanie bardziej zaawansowanych konstrukcji, takich jak PZL P.1.

Reklama
Reklama