Wiadukt kolejowy w Bolesławcu
Wiadukt kolejowy w Bolesławcu to istotny obiekt inżynieryjny zlokalizowany nad rzeką Bóbr w Dolnośląskiem. Zbudowany z piaskowca kredowego, jest ważnym punktem na trasie kolejowej.
Historia
Kolej dotarła do Bolesławca w 1845 roku, a jednym z kluczowych zadań była budowa przeprawy przez rzekę Bóbr. Projekt autorstwa pruskiego architekta Fryderyka Engelhardta Gansela rozpoczęto 18 czerwca 1844 roku. W budowie uczestniczyło ponad 600 pracowników, a całkowity czas realizacji wyniósł dwa lata, kończąc się w lipcu 1846 roku.
W 1945 roku, w wyniku działań wojennych, centralne przęsło wiaduktu zostało wysadzone. Odbudowę zakończono w 1947 roku, przywracając pełną przejezdność. W 2006 roku zamontowano projektory oświetlające obiekt, a w 2009 roku przeprowadzono generalny remont, który obejmował gruntowną konserwację oraz modernizację sieci trakcyjnej, umożliwiając pociągom jazdę z prędkością 160 km/h.
Najważniejsze daty
- 17.05.1844 – położenie kamienia węgielnego
- 18.06.1844 – rozpoczęcie budowy
- 05.07.1846 – zakończenie budowy
- 01.09.1846 – rozpoczęcie regularnego ruchu pociągów
- 17.09.1846 – oficjalne otwarcie wiaduktu przez króla Fryderyka Wilhelma IV
- 10.02.1945 – wysadzenie przęsła przez wojska niemieckie
- 10.10.2009 – zakończenie generalnego remontu i oddanie obiektu do użytku