Dzisiaj jest 13 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

WFM Osa

Osa M50 (M52)

Osa M50 (M52) to polski skuter produkowany w latach 1959–1965 przez Warszawską Fabrykę Motocykli (WFM). To jedyny skuter seryjnie produkowany w PRL.

Historia

  • 1955: Powstanie pierwszego prototypu – Żuk.
  • 1956: Drugi prototyp – Bąk.
  • 1957: Prototypy Odra 1 i Odra 2.
  • 1959: Wprowadzenie modelu Osa M-50.
  • 1962: Premiera modelu Osa M-52.
  • 1965: Zakończenie produkcji.

Główne prace nad skuterem prowadziły zespoły inżynierów, w tym Krzysztof Brun i Jerzy Jankowski. Osa charakteryzowała się jednocylindrowym silnikiem S-06A i nowoczesną konstrukcją, co zapewniało komfort jazdy. Skuter zdobył uznanie w rajdach terenowych, a także był eksportowany do wielu krajów, w tym Indii.

Dane techniczne

Silnik:

  • Typ: S06A (S33), dwusuwowy, chłodzony powietrzem.
  • Pojemność: 147,9 cm³ (M50), 172,2 cm³ (M52).
  • Moc: 6,5 KM (M50), 8 KM (M52) przy 4800 obr./min.

Przeniesienie napędu:

  • Sprzęgło: mokre, trzytarczowe.
  • Skrzynia biegów: trzystopniowa.

Podwozie:

  • Rama: rurowa, spawana.
  • Zawieszenie: wahacz wleczony, skok 105 mm (przód), 106 mm (tył).
  • Hamulce: bębnowe, przód i tył.

Wymiary i masy:

  • Długość: 1880 mm (M50), 1950 mm (M52).
  • Szerokość: 610 mm.
  • Wysokość: 920 mm (M50), 970 mm (M52).
  • Masa: 125 kg (M50), 130 kg (M52).

Dane eksploatacyjne:

  • Prędkość maksymalna: 80 km/h (M50), 85 km/h (M52).
  • Zużycie paliwa: 3,2 l / 100 km.

Osa M50 i M52 pozostają ważnym elementem historii polskiej motoryzacji, będąc nie tylko produktem, ale także symbolem innowacji w czasach PRL.