Osa M50 (M52)
Osa M50 (M52) to polski skuter produkowany w latach 1959–1965 przez Warszawską Fabrykę Motocykli (WFM). To jedyny skuter seryjnie produkowany w PRL.
Historia
- 1955: Powstanie pierwszego prototypu – Żuk.
- 1956: Drugi prototyp – Bąk.
- 1957: Prototypy Odra 1 i Odra 2.
- 1959: Wprowadzenie modelu Osa M-50.
- 1962: Premiera modelu Osa M-52.
- 1965: Zakończenie produkcji.
Główne prace nad skuterem prowadziły zespoły inżynierów, w tym Krzysztof Brun i Jerzy Jankowski. Osa charakteryzowała się jednocylindrowym silnikiem S-06A i nowoczesną konstrukcją, co zapewniało komfort jazdy. Skuter zdobył uznanie w rajdach terenowych, a także był eksportowany do wielu krajów, w tym Indii.
Dane techniczne
Silnik:
- Typ: S06A (S33), dwusuwowy, chłodzony powietrzem.
- Pojemność: 147,9 cm³ (M50), 172,2 cm³ (M52).
- Moc: 6,5 KM (M50), 8 KM (M52) przy 4800 obr./min.
Przeniesienie napędu:
- Sprzęgło: mokre, trzytarczowe.
- Skrzynia biegów: trzystopniowa.
Podwozie:
- Rama: rurowa, spawana.
- Zawieszenie: wahacz wleczony, skok 105 mm (przód), 106 mm (tył).
- Hamulce: bębnowe, przód i tył.
Wymiary i masy:
- Długość: 1880 mm (M50), 1950 mm (M52).
- Szerokość: 610 mm.
- Wysokość: 920 mm (M50), 970 mm (M52).
- Masa: 125 kg (M50), 130 kg (M52).
Dane eksploatacyjne:
- Prędkość maksymalna: 80 km/h (M50), 85 km/h (M52).
- Zużycie paliwa: 3,2 l / 100 km.
Osa M50 i M52 pozostają ważnym elementem historii polskiej motoryzacji, będąc nie tylko produktem, ale także symbolem innowacji w czasach PRL.