Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów (WSABP), znana także jako „Parowóz”, była polską fabryką zajmującą się budową i remontem parowozów w latach 1920–1935. Po tym okresie, do wybuchu II wojny światowej, funkcjonowała jako filia Zakładów Ostrowieckich, poszerzając swoją produkcję o silniki spalinowe i walce drogowe.
Historia i produkcja
WSABP została założona w 1920 roku przez Ziemski Bank Kredytowy oraz Polski Bank Przemysłowy we Lwowie, przy współpracy inż. Zygmunta Sochackiego. Fabryka zajmowała teren o powierzchni 28 500 m² w Warszawie, w pobliżu ulic Kolejowej i Karolkowej. W ciągu swojej działalności zbudowano 60 lokomotyw Tr12.
Oprócz parowozów normalnotorowych, WSABP produkowała także wąskotorowe parowozy, w tym serię 21 Wp29 zaprojektowaną dla PKP w 1929 roku. Parowozy te zyskały popularność, a ich konstrukcja stała się podstawą dla serii Px48 w okresie powojennym. Fabryka dostarczała również parowozy na eksport do ZSRR.
Problemy finansowe i zmiany
W wyniku kryzysu gospodarczego i redukcji zamówień, WSABP znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. W 1934 roku została sprzedana Zakładom Ostrowieckim i przekształciła się w Wytwórnię Parowozów Zakładów Ostrowieckich w Warszawie. Po tym przekształceniu fabryka zajęła się produkcją koparek i ciężkiego sprzętu budowlanego, zmieniając swój profil działalności.
Podsumowanie
WSABP odegrała istotną rolę w polskim przemyśle kolejowym, dostarczając lokomotywy i inne maszyny. Jej historia pokazuje, jak zmiany gospodarcze mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorstw oraz ich adaptacyjność w trudnych warunkach rynkowych.
Bibliografia
- Jan Piwowoński: Parowozy kolei polskich, WKiŁ Warszawa 1978
Linki zewnętrzne
- Kategoria: Producenci taboru kolejowego w Polsce
- Kategoria: Przedsiębiorstwa w Warszawie
- Kategoria: Czyste (Warszawa)