Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów

Chcę dodać własny artykuł

Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów

Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów (WSABP), znana także jako „Parowóz”, była polską fabryką zajmującą się budową i remontem parowozów w latach 1920–1935. Po tym okresie, do wybuchu II wojny światowej, funkcjonowała jako filia Zakładów Ostrowieckich, poszerzając swoją produkcję o silniki spalinowe i walce drogowe.

Historia i produkcja

WSABP została założona w 1920 roku przez Ziemski Bank Kredytowy oraz Polski Bank Przemysłowy we Lwowie, przy współpracy inż. Zygmunta Sochackiego. Fabryka zajmowała teren o powierzchni 28 500 m² w Warszawie, w pobliżu ulic Kolejowej i Karolkowej. W ciągu swojej działalności zbudowano 60 lokomotyw Tr12.

Oprócz parowozów normalnotorowych, WSABP produkowała także wąskotorowe parowozy, w tym serię 21 Wp29 zaprojektowaną dla PKP w 1929 roku. Parowozy te zyskały popularność, a ich konstrukcja stała się podstawą dla serii Px48 w okresie powojennym. Fabryka dostarczała również parowozy na eksport do ZSRR.

Problemy finansowe i zmiany

W wyniku kryzysu gospodarczego i redukcji zamówień, WSABP znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. W 1934 roku została sprzedana Zakładom Ostrowieckim i przekształciła się w Wytwórnię Parowozów Zakładów Ostrowieckich w Warszawie. Po tym przekształceniu fabryka zajęła się produkcją koparek i ciężkiego sprzętu budowlanego, zmieniając swój profil działalności.

Podsumowanie

WSABP odegrała istotną rolę w polskim przemyśle kolejowym, dostarczając lokomotywy i inne maszyny. Jej historia pokazuje, jak zmiany gospodarcze mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorstw oraz ich adaptacyjność w trudnych warunkach rynkowych.

Bibliografia

  • Jan Piwowoński: Parowozy kolei polskich, WKiŁ Warszawa 1978

Linki zewnętrzne

  • Kategoria: Producenci taboru kolejowego w Polsce
  • Kategoria: Przedsiębiorstwa w Warszawie
  • Kategoria: Czyste (Warszawa)