Wanta – Olinowanie Stałe
Wanta to lina olinowania stałego, która stabilizuje maszt jednostki pływającej w płaszczyźnie prostopadłej do jej symetrii. Występuje parami na obu burtach i ich liczba oraz rozmiar zależą od wielkości masztu oraz przeznaczenia jednostki. Zazwyczaj wykonane są z lin, a na większych jednostkach mogą być zastąpione prętami. Końce want są przymocowane do okuć masztu i podwięzi.
Rodzaje Want
Wyróżniamy kilka typów want, w zależności od części masztu, do której są przymocowane:
- Wanta kolumnowa: Usztywnia kolumnę masztu, mocowana w miejscu występowania salingu.
- Stenwanta: Usztywnia stengę, mocowana przy stensalingu i biegnie do podwięzi w pokładzie.
- Bramstenwanta: Usztywnia bramstengę, mocowana przy bramstensalingu, wsparta przez stensaling.
- Topwanta: Biegnie od topu masztu do pokładu, rozparta o najwyższy saling.
- Wanta krzyżowa: Znana również jako diamentowa, biegnie od topu masztu i wraca do mocowania w maszcie.
Użycie Want
Wanta pozwala na regulowanie napięcia, co wpływa na kąt nachylenia masztu. Regulacja odbywa się poprzez zmianę długości wanty, często za pomocą ściągacza. Na jachtach sportowych można dokonywać tych zmian w trakcie żeglugi.
Nowoczesne jachty turystyczne zazwyczaj mają 2 lub 3 wanty na burcie, co zależy od konstrukcji statku, użytych materiałów oraz typu ożaglowania. Regulacja want odbywa się sporadycznie, głównie w celu kontroli poprawności mocowania do podwięzi.