Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny

Wagon restauracyjny to specjalny typ wagonu kolejowego, który umożliwia przygotowanie oraz serwowanie posiłków pasażerom. Pierwsze takie wagony wprowadzono w 1879 roku. Zazwyczaj składają się one z sali jadalnej oraz kuchni z zapleczem dla załogi.

Reklama

Układ i wyposażenie

W typowym wagonie restauracyjnym znajduje się:

  • Sala jadalna z ok. 40 miejscami dla pasażerów, z przejściem pośrodku.
  • Kuchnia umiejscowiona z boku wagonu.
  • Stoliki: 2-osobowe po jednej stronie i 4-osobowe po drugiej.

Usługi gastronomiczne

W wagonach restauracyjnych obowiązuje tradycyjna obsługa kelnerska oraz menu, które różni się w zależności od standardu wagonu i kategorii pociągu. Zazwyczaj oferowane są:

Reklama
  • Co najmniej trzy zimne przekąski.
  • Dwie gorące przekąski.
  • Kilka rodzajów zup.
  • Drugie dania na bazie mięsa: wołowiny, wieprzowiny, drobiu.
  • Wyroby cukiernicze oraz napoje zimne i gorące.

Dania serwowane są na tradycyjnej zastawie stołowej.

Ewolucja wagonów restauracyjnych

Początkowo wagony restauracyjne były dodatkiem do najważniejszych pociągów, jednak obecnie są obecne w wielu ekspresowych i dalekobieżnych pociągach.

Wagony gastronomiczne w Polsce

W Polsce kursują dwa rodzaje wagonów gastronomicznych, obsługiwanych przez PKP Intercity i WARS:

  • Wysokiej jakości wagony restauracyjne, dostępne w ograniczonej liczbie, głównie w pociągach międzynarodowych oraz Ekspres InterCity.
  • Wagonów barowych o niższym standardzie, które oferują mniejszy wybór potraw, serwowanych w plastikowych naczyniach.

W aglomeracjach kolejowych wagon restauracyjny stanowi ważny element podróży, zapewniając komfort i wygodę w trakcie długich tras.

Reklama
Reklama