Wagon restauracyjny
Wagon restauracyjny to specjalny typ wagonu kolejowego, który umożliwia przygotowanie oraz serwowanie posiłków pasażerom. Pierwsze takie wagony wprowadzono w 1879 roku. Zazwyczaj składają się one z sali jadalnej oraz kuchni z zapleczem dla załogi.
Układ i wyposażenie
W typowym wagonie restauracyjnym znajduje się:
- Sala jadalna z ok. 40 miejscami dla pasażerów, z przejściem pośrodku.
- Kuchnia umiejscowiona z boku wagonu.
- Stoliki: 2-osobowe po jednej stronie i 4-osobowe po drugiej.
Usługi gastronomiczne
W wagonach restauracyjnych obowiązuje tradycyjna obsługa kelnerska oraz menu, które różni się w zależności od standardu wagonu i kategorii pociągu. Zazwyczaj oferowane są:
- Co najmniej trzy zimne przekąski.
- Dwie gorące przekąski.
- Kilka rodzajów zup.
- Drugie dania na bazie mięsa: wołowiny, wieprzowiny, drobiu.
- Wyroby cukiernicze oraz napoje zimne i gorące.
Dania serwowane są na tradycyjnej zastawie stołowej.
Ewolucja wagonów restauracyjnych
Początkowo wagony restauracyjne były dodatkiem do najważniejszych pociągów, jednak obecnie są obecne w wielu ekspresowych i dalekobieżnych pociągach.
Wagony gastronomiczne w Polsce
W Polsce kursują dwa rodzaje wagonów gastronomicznych, obsługiwanych przez PKP Intercity i WARS:
- Wysokiej jakości wagony restauracyjne, dostępne w ograniczonej liczbie, głównie w pociągach międzynarodowych oraz Ekspres InterCity.
- Wagonów barowych o niższym standardzie, które oferują mniejszy wybór potraw, serwowanych w plastikowych naczyniach.
W aglomeracjach kolejowych wagon restauracyjny stanowi ważny element podróży, zapewniając komfort i wygodę w trakcie długich tras.