Wagon pocztowy
Wagon pocztowy to nietrakcyjny pojazd przeznaczony do transportu przesyłek pocztowych, który może być włączony do składów pasażerskich. Czasami wyposażony jest w kabinę maszynisty, co klasyfikuje go jako wagon pocztowy sterowniczy.
Historia
Pierwsze wagony pocztowe wprowadzono do użytku w 1838 roku. Wkrótce po tym zaczęto sortować listy bezpośrednio w wagonach, co przekształciło je w ruchome urzędy pocztowe. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak wysięgniki, możliwe było zabieranie worków z pocztą na stacjach bez rozkładowego postoju, choć w Polsce to rozwiązanie nie miało zastosowania.
Zmiany w funkcjonowaniu
Rozwój technologii przesyłania poczty oraz budowa dużych urzędów pocztowych doprowadziły do zaniku działalności ruchomych urzędów. Ostatecznie wagony pocztowe zaczęły pełnić rolę jedynie środka transportu przesyłek.
Aktualny stan
- W Polsce wagony pocztowe nie są własnością PKP, ale Poczty Polskiej.
- Obecnie, z powodów finansowych, przewóz poczty samochodami stał się bardziej opłacalny, przez co wagony pocztowe przestały kursować.
- Możliwość nadania listu w kursujących wagonach była możliwa dzięki specjalnym stemplom.
- Wciąż istnieje opcja nadania przesyłki konduktorskiej.
Ostatnie kursy
Ostatnie wagony pocztowe kursowały na trasie pociągu „Przemyślanin” między Świnoujściem/Szczecinem Głównym a Przemyślem Głównym. Wagon był włączany do składu jedynie na odcinku Szczecin Główny – Kraków Płaszów. Ostatni kurs odbył się 29 maja 2011 roku na trasie Kraków Płaszów – Szczecin Główny.