Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Wagon pocztowy

Wagon pocztowy

Wagon pocztowy to nietrakcyjny pojazd przeznaczony do transportu przesyłek pocztowych, który może być włączony do składów pasażerskich. Czasami wyposażony jest w kabinę maszynisty, co klasyfikuje go jako wagon pocztowy sterowniczy.

Reklama

Historia

Pierwsze wagony pocztowe wprowadzono do użytku w 1838 roku. Wkrótce po tym zaczęto sortować listy bezpośrednio w wagonach, co przekształciło je w ruchome urzędy pocztowe. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak wysięgniki, możliwe było zabieranie worków z pocztą na stacjach bez rozkładowego postoju, choć w Polsce to rozwiązanie nie miało zastosowania.

Zmiany w funkcjonowaniu

Rozwój technologii przesyłania poczty oraz budowa dużych urzędów pocztowych doprowadziły do zaniku działalności ruchomych urzędów. Ostatecznie wagony pocztowe zaczęły pełnić rolę jedynie środka transportu przesyłek.

Reklama

Aktualny stan

  • W Polsce wagony pocztowe nie są własnością PKP, ale Poczty Polskiej.
  • Obecnie, z powodów finansowych, przewóz poczty samochodami stał się bardziej opłacalny, przez co wagony pocztowe przestały kursować.
  • Możliwość nadania listu w kursujących wagonach była możliwa dzięki specjalnym stemplom.
  • Wciąż istnieje opcja nadania przesyłki konduktorskiej.

Ostatnie kursy

Ostatnie wagony pocztowe kursowały na trasie pociągu „Przemyślanin” między Świnoujściem/Szczecinem Głównym a Przemyślem Głównym. Wagon był włączany do składu jedynie na odcinku Szczecin Główny – Kraków Płaszów. Ostatni kurs odbył się 29 maja 2011 roku na trasie Kraków Płaszów – Szczecin Główny.

Reklama
Reklama