Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Vought OS2U Kingfisher

Vought OS2U Kingfisher

Vought OS2U Kingfisher to amerykański wodnosamolot rozpoznawczy, znany również jako OS (Observation-Scout). Produkowany w latach 1940–1945, był używany głównie podczas II wojny światowej.

Podstawowe informacje

  • Typ: wodnosamolot rozpoznawczy, obserwacyjny i łącznikowy
  • Konstrukcja: metalowa
  • Załoga: 2 osoby
  • Data oblotu: lipiec 1938
  • Wycofany: 1959
  • Napęd: silnik tłokowy Pratt & Whitney R-985-AN2 Wasp Junior (457 KM)
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 10,97 m
    • Długość: 10,25 m
  • Masa startowa: 2722 kg
  • Prędkość maksymalna: 264 km/h
  • Zasięg: 1858 km
  • Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,62 mm; zaczepy dla 295 kg bomb
  • Użytkownicy: USA, Wielka Brytania, ZSRR, Chile, Urugwaj

Charakterystyka i zastosowanie

Kingfisher był niewielkim samolotem o przeciętnych osiągach, co było efektem zastosowania lekkiego silnika o niskiej mocy. Miał jeden duży centralny pływak oraz dwa mniejsze pod skrzydłami. Istniała również wersja z lądowym podwoziem. Samolot był używany głównie do obserwacji z katapult na pancernikach i krążownikach, a także do zwalczania okrętów podwodnych oraz działań ratunkowych.

Jednym z bardziej znanych incydentów z udziałem OS2U miała miejsce w 1942 roku, kiedy załoga uratowała trzech członków załogi samolotu B-17 zmuszonego do wodowania. Z powodu ograniczonej nośności Kingfisher, samolot nie był w stanie się wznieść i musiał dokołować do najbliższego lądu oddalonego o 60 km.

Linki zewnętrzne

Vought OS2U Kingfisher pozostaje istotnym elementem w historii amerykańskich samolotów rozpoznawczych II wojny światowej.