Vought F4U Corsair
Vought F4U Corsair to amerykański myśliwiec pokładowy, produkowany przez Chance-Vought-Sikorsky Aircraft w latach 1942-1953. W czasie II wojny światowej powstały także wersje FG i F2G, wytwarzane przez Goodyear Aircraft Company oraz Brewster.
Historia
Prototyp Corsaira został zaprojektowany w 1938 roku przez zespół kierowany przez Rexa Beisel’a, w celu stworzenia nowoczesnego myśliwca dla US Navy. Samolot był napędzany silnikiem Pratt & Whitney XR-2800 Double Wasp i charakteryzował się unikalnym, odwróconym skrzydłem, co poprawiało widoczność pilota.
Pierwszy lot prototypu odbył się 29 maja 1940 roku. Po wprowadzeniu poprawek oraz testach, rozpoczęto produkcję seryjną, a pierwsze egzemplarze trafiły do US Marine Corps, z uwagi na problemy z widocznością i lądowaniem na pokładzie lotniskowców.
Wersje i rozwój
W ciągu produkcji wprowadzono wiele wersji Corsaira:
- F4U-1 – pierwsza wersja seryjna z sześcioma karabinami maszynowymi.
- F4U-1A – poprawiona wersja z lepszą widocznością.
- F4U-1C – wyposażona w działka kal. 20 mm.
- F4U-1D – powrócono do karabinów maszynowych, z dodatkowymi możliwościami przenoszenia bomb i rakiet.
- F4U-4 – ostatnia wersja produkowana w dużych ilościach z silnikiem o mocy 2100 KM.
- F4U-5 – wersja powojenna z silnikiem 2300 KM, różnymi możliwościami uzbrojenia.
Użytkowanie
Corsairy były używane przez wiele krajów, w tym Stany Zjednoczone, Francję i Nową Zelandię. Samoloty te brały udział w konfliktach, takich jak wojna indochińska i wojna w Algierii. Ostatnim konfliktem, w którym brały udział, była wojna futbolowa w 1969 roku między Salwadorem a Hondurasem.
Podsumowanie
Vought F4U Corsair był jednym z najważniejszych myśliwców drugiej wojny światowej, cenionym za swoje osiągi i wszechstronność. Jego unikalna konstrukcja oraz silnik sprawiły, że stał się legendą w historii lotnictwa.