Scaled Composites Model 311 Virgin Atlantic GlobalFlyer
GlobalFlyer to samolot zaprojektowany przez Burta Rutana, który zyskał sławę dzięki samotnemu lotowi dookoła świata bez lądowania, wykonanemu przez Steve’a Fossetta w dniach 28 lutego – 3 marca 2005 roku. Obecnie maszyna jest eksponatem w National Air and Space Museum w Waszyngtonie.
Historia
Pomysł stworzenia GlobalFlyera narodził się z chęci przeprowadzenia rekordowego lotu wokół świata w jednoosobowej maszynie. Rutan, mając doświadczenie w konstrukcjach takich jak Rutan Voyager, postanowił zbudować szybszy samolot. Prace nad nowym projektem rozpoczęły się w 1999 roku, a pierwotnie planowano użycie silnika turbośmigłowego. Ostatecznie zdecydowano się na silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44, znany z niezawodności i efektywności. Dzięki zaawansowanym technologiom komputerowym, samolot osiągnął doskonałość aerodynamiczną na poziomie 37.
Rekord
GlobalFlyer wystartował z Salina w Kansas 28 lutego 2005 roku po długim oczekiwaniu na odpowiednie warunki pogodowe. Po 67 godzinach, 1 minucie i 46 sekundach lotu, pokonując 36 819 km ze średnią prędkością 550,78 km/h, Fossett wylądował z jeszcze 680 kg paliwa w zbiornikach. Lot był jednak wyzwaniem; Fossett zmagał się z brakiem komfortu, niewielką przestrzenią i problemami zdrowotnymi związanymi z brakiem toalety.
Konstrukcja
GlobalFlyer to trzykadłubowy, jednosilnikowy samolot z napędem odrzutowym, skonstruowany z kompozytów węglowo-epoksydowych. Posiada ciśnieniową kabinę pilota, silnik zamontowany nad kabiną oraz zbiorniki paliwa w kadłubach i skrzydłach. Samolot hamuje przy użyciu dwóch spadochronów.
Specyfikacja techniczna
- Producent: Scaled Composites
- Data oblotu: 2005
- Wycofany: 17 marca 2006
- Napęd: 1 x silnik turbowentylatorowy Williams International FJ44-3 ATW
- Maksymalna prędkość: 550,78 km/h
- Pułap: 15 500 m
- Zasięg: 35 200 km
Linki zewnętrzne
* brak dostępnych linków
Bibliografia
- Tomasz Hypki, Samotnie dookoła świata, „Skrzydlata Polska”, nr 3 (2005), s. 30-35.