Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Vaporware

Vaporware

Vaporware to termin odnoszący się do oprogramowania lub sprzętu komputerowego, które zostały zapowiedziane, ale nie zostały ukończone, a ich wprowadzenie na rynek opóźnia się.

Reklama

Przesadna reklama

Firmy często publikują przesadzone zapowiedzi dotyczące swoich produktów, aby podkreślić potencjał swoich działań badawczo-rozwojowych. Przykłady to:

  • Microsoft i system plików WinFS, który ostatecznie został porzucony.
  • Peter Molyneux, który przeprosił za niespełnione obietnice dotyczące gry Fable.
  • Gra Half-Life, która była przepisana, aby uniknąć rozczarowania graczy.

Praktyka ograniczająca konkurencję

Fałszywe zapowiedzi mogą być wykorzystywane do badania reakcji konsumentów oraz do osłabienia konkurencji. Przykłady wykorzystania vaporware to:

Reklama
  • Badanie rynku poprzez analizę reakcji na zapowiedzi produktów.
  • Zniechęcanie konsumentów do zakupu produktów konkurencji.
  • Manipulacja cenami akcji poprzez ogłaszanie planów wprowadzenia nowych produktów.

Dezaktualizacja

Czasami produkty tracą sens istnienia jeszcze przed premierą, gdyż inne rozwiązania zajmują ich miejsce. Przykłady to:

  • Projekt GNU, którego jądro systemu operacyjnego opóźniło się w porównaniu do Linuxa.
  • Projekt hipertekstowy Xanadu, który nigdy nie został w pełni zrealizowany.

Rozdrobnienie

W 2001 roku Microsoft pracował nad projektami Longhorn i Blackcomb, co prowadziło do licznych zmian i opóźnień, a ostatecznie do wydania Windows Vista z trzyletnim opóźnieniem.

Vaporware Awards

Serwis Wired News corocznie przyznaje nagrody Vaporware Award dla najwięcej opóźnionych projektów. Wśród laureatów wyróżnia się gra Duke Nukem Forever, która zdobyła nagrodę wielokrotnie. Najdłużej powstającą grą jest Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar, która była w produkcji przez 20 lat.

Reklama
Reklama