Valve Corporation
Valve Corporation, znana także jako Valve Software, to amerykańska firma zajmująca się produkcją gier wideo, wydawaniem oraz dystrybucją cyfrową. Siedziba firmy znajduje się w Bellevue, w stanie Waszyngton. Valve jest twórcą platformy dystrybucji oprogramowania Steam oraz popularnych serii gier, takich jak Half-Life, Counter-Strike, Portal, Team Fortress, Left 4 Dead i Dota.
Historia firmy
Valve została założona w 1996 roku przez byłych pracowników Microsoftu, Gabe’a Newella i Mike’a Harringtona. Debiutancka gra firmy, strzelanka pierwszoosobowa Half-Life, okazała się komercyjnie udana i znacząco wpłynęła na gatunek gier FPS. Harrington opuścił firmę w 2000 roku, a w 2003 roku Valve uruchomiło platformę Steam. W 2004 roku wydano Half-Life 2 oraz jego epizodyczne kontynuacje.
Kolejne lata przyniosły takie tytuły jak Team Fortress 2 (2007), Left 4 Dead (2008), Portal (2007) i jego kontynuacja Portal 2 (2011). W 2013 roku na rynku zadebiutowała gra MOBA Dota 2.
Od początku 2010 roku Valve wydawało coraz mniej gier, koncentrując się na eksperymentach ze sprzętem wirtualnej rzeczywistości. W 2015 roku firma wprowadziła na rynek Steam Machines oraz gogle VR, takie jak HTC Vive i Valve Index VR. Powróciła do serii Half-Life w 2020 roku, wydając Half-Life: Alyx, a w 2022 roku zaprezentowała przenośną konsolę do gier Steam Deck.
Gry wyprodukowane przez Valve
- Half-Life
- Counter-Strike
- Portal
- Team Fortress
- Left 4 Dead
- Dota 2
Half-Life TV
Half-Life TV to platforma stworzona przez Valve w 2001 roku, umożliwiająca nadawanie rozgrywek z gier opartych na silniku Half-Life. Obsługuje takie gry jak Counter-Strike, Team Fortress 2 i Counter-Strike: Global Offensive. Technologia ta pozwala na obserwację rozgrywek z lotu ptaka oraz nagrywanie meczów w amatorskich ligach, co wspomaga graczy w doskonaleniu strategii.
Podsumowanie
Valve Corporation to kluczowy gracz w branży gier wideo, znany z innowacyjnych rozwiązań w dystrybucji gier oraz tworzenia kultowych tytułów. Ich wpływ na rynek gier jest nie do przecenienia, a firma nieustannie rozwija swoje portfolio zarówno w zakresie gier, jak i sprzętu.