Upaniszady
Upaniszady to teksty religijno-filozoficzne, które powstały w latach VIII–III p.n.e. i są częścią wedyjskiego objawienia (śruti). Stanowią rozwinięcie filozofii brahman oraz wprowadzają takie pojęcia jak brahman, atman, transmigracja (samsara) i karma. Zidentyfikowano ponad 200 upaniszad, a nowe teksty wciąż powstają.
Historia i przekłady
W 1657 roku na polecenie księcia Dara Shikoh przetłumaczono zbiór upaniszad na język perski. Później francuski indolog Abraham Hyacinthe Anquetil-Duperron przełożył ten zbiór na łacinę w pracy Oupnek’hat, opublikowanej w latach 1801–1802.
Źródłosłów
Nazwa „upaniszady” pochodzi od sanskryckich słów:
- upa – „przy”
- ni – „nisko”
- sad – „siedzieć”
Co w tłumaczeniu oznacza „przysiądnięcie”.
Klasyfikacja
Upaniszady dzielą się na kilka kategorii:
Wedyjskie
Najstarsze upaniszady, spisane prozą, to m.in.:
- Brihadaranjaka
- Ćhandogja
- Aitreja
- Kauszitaki
- Kena
- Taittirij
Wielkie
Dwanaście upaniszad uznawanych za „Wielkie” (maha) stanowi część czterech świętych Wed i należy do kanonu wedanta.
Kanoniczne
Według upaniszady Muktika, istnieje 108 kanonicznych upaniszad, które dzielą się na:
- Wielkie Upaniszady (12)
- Samanjawedanta Upaniszady (23)
- Joga Upaniszady (20)
- Sannjasa Upaniszady (17)
- Waisznawa Upaniszady (14)
- Śakta Upaniszady (8)
Znaczenie
Upaniszady są wykorzystywane jako teksty pomocnicze w praktykach medytacyjnych.
Polskie przekłady
- Vātsyāyana – Upanishada. Nauki tajemne. Klucz do Kamasutry, Wydawnictwo „Księgopol”, Warszawa 1933.
- Upaniszady, tłum. i komentarz Marta Kudelska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
Linki zewnętrzne
- Polskie tłumaczenie fragmentów (1927) w bibliotece Polona
Upaniszady odgrywają istotną rolę w tradycji hinduistycznej oraz indyjskiej literaturze.