Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Unified Modeling Language

Chcę dodać własny artykuł

UML – Zunifikowany Język Modelowania

UML (Unified Modeling Language) to pół-formalny język modelowania stworzony przez Grady’ego Boocha, Jamesa Rumbaugha oraz Ivar Jacobsona. Służy do opisywania i modelowania systemów, w tym systemów informatycznych oraz procesów biznesowych. UML jest często wykorzystywany w połączeniu z graficznymi reprezentacjami, gdzie elementy modelu są przedstawiane na diagramach.

Historia UML

Modelowanie obiektowe zyskało popularność w latach 70. XX wieku, a w latach 90. istniało wiele metod obiektowych, co utrudniało ich zastosowanie. W połowie lat 90. Booch, Rumbaugh i Jacobson połączyli siły, aby stworzyć zunifikowany język modelowania. W 1996 roku powstała wersja 0.9 UML, a w 1997 roku język został przekazany do rozwoju organizacji OMG. Od tego czasu wydano wiele wersji, w tym UML 2.0 w 2005 roku oraz UML 2.5.1, która jest najnowsza.

Metody i ich zastosowanie

UML nie jest metodą samą w sobie, lecz współpracuje z różnymi obiektowymi metodami rozwoju oprogramowania. Z biegiem czasu powstały nowe metody oparte na UML, takie jak metoda abstrakcji czy rozwój systemów dynamicznych.

Diagramy UML

UML 2.2 wprowadza 14 głównych diagramów oraz 3 diagramy abstrakcyjne. Oto przykłady diagramów w UML:

Diagramy struktur

  • Klas (Class Diagram)
  • Obiektów (Object Diagram)
  • Komponentów (Component Diagram)
  • Wdrożenia (Deployment Diagram)

Diagramy zachowań

  • Czynności (Activity Diagram)
  • Przypadków użycia (Use Case Diagram)
  • Maszyny stanów (State Machine Diagram)
  • Interakcji (Interaction Diagram)

Użycie UML w praktyce

W praktyce nie wykorzystuje się wszystkich diagramów UML. Zazwyczaj projektowanie systemów informatycznych rozpoczyna się od diagramów:

  1. Przypadków użycia
  2. Sekwencji
  3. Klas
  4. Czynności

UML znajduje również zastosowanie w modelowaniu architektury korporacyjnej, choć coraz częściej zastępowany jest przez język ArchiMate.

Narzędzia UML

Do pracy z UML stosuje się narzędzia CASE, które umożliwiają inżynierię w przód i wstecz w kontekście programowania obiektowego.