Umiejętność w grach fabularnych
Umiejętność, znana również jako skill, to kluczowy element w grach fabularnych, który opisuje poziom zaawansowania postaci gracza w różnych dziedzinach. Wartość umiejętności wpływa na skuteczność wykonywania związanych z nią testów — im wyższa wartość, tym łatwiej osiągnąć sukces w danej dziedzinie.
Umiejętności są zazwyczaj reprezentowane jako liczby, chociaż istnieją wyjątki. Na przykład w systemie Warhammer Fantasy Roleplay umiejętności nie mają wartości liczbowej, a sukces zależy od posiadania konkretnej umiejętności. W systemie FUDGE umiejętności są opisane słownie.
Lista dostępnych umiejętności różni się w zależności od systemu gry i często odzwierciedla poziom technologiczny świata przedstawionego. W grach fantasy osadzonych w średniowieczu nie znajdziemy umiejętności prowadzenia samochodu, lecz możemy natrafić na umiejętności związane z magią czy walką bronią białą.
Rozwój umiejętności
Umiejętności mogą się rozwijać na różne sposoby, z których najczęstszym jest zakup punktów umiejętności w zamian za punkty doświadczenia. Czasami rozwój może następować automatycznie podczas awansu postaci na wyższy poziom. Jednakże, aby uniknąć sytuacji, w której postać nabywa umiejętności, których wcześniej nie wykorzystywała, mistrz gry może mieć prawo zablokować rozwój nieaktywnych umiejętności.
Inną metodą jest rozwój umiejętności poprzez ich regularne używanie, co wymaga jednak skrupulatnego śledzenia ich zastosowania. Z tego powodu ta metoda jest najczęściej stosowana w grach komputerowych.