Ulica Floriana Krygiera w Szczecinie
Ulica Floriana Krygiera, wcześniej znana jako ulica Autostrada Poznańska, to jedna z kluczowych arterii komunikacyjnych Szczecina, łącząca lewobrzeżną część miasta z resztą kraju. Ma długość ponad 8 km i biegnie od ul. Cukrowej w Gumieńcach do ul. Granitowej w Podjuchach. Na krótkim odcinku jest częścią drogi krajowej nr 13, a na pozostałej części należy do drogi krajowej nr 31.
Ulica posiada pięć głównych skrzyżowań, w tym z ul. Cukrową, rondem Hakena oraz zjazdem do Elektrociepłowni Pomorzany. Stanowi także jedyny dojazd do kąpieliska miejskiego Dziewoklicz. Obsługiwana jest przez linie autobusowe nr 61 i 62.
Historia
Ulica została zbudowana przed II wojną światową, głównie na terenie Międzyodrza, jako droga o znaczeniu strategicznym. Jej budowę zakończono w 1934 roku, a mosty na Odrze Zachodniej i Regalicy miały ułatwiać szybkie przemieszczanie się wojsk. W 1945 roku mosty zostały wysadzone przez wycofujące się wojska hitlerowskie, ale wkrótce po wojnie, żołnierze Armii Czerwonej odbudowali mosty pontonowe.
W latach 2008-2011 odbyła się modernizacja ulicy, w tym budowa nowego ronda przy węźle Morwowa, co ułatwiło komunikację w regionie.
Plany rozwoju
W przyszłości planowana jest kompleksowa przebudowa ulicy, która ma stać się drogą dwujezdniową na całej długości. Kluczowe etapy modernizacji obejmują:
- Etap III: Budowa nowych mostów, przebudowa ekowiaduktu, budowa przejścia podziemnego oraz remont istniejącej jezdni.
- Etap V: Budowa nowego węzła drogowego oraz nowego odcinka drogi między węzłem a rondem z etapu IV.
W dalszej perspektywie planowane jest połączenie z nową ul. Nowogdańską, co ma wzmocnić transport drogowy w Szczecinie.