Układ przeniesienia napędu
Układ przeniesienia napędu to zespół podzespołów odpowiedzialnych za przekazywanie energii mechanicznej z silnika do kół pojazdu. Kluczowe elementy tego układu obejmują:
Reklama
Reklama
- koło zamachowe (lub koło zamachowe dwumasowe)
- sprzęgło
- skrzynia biegów
- reduktor (jeśli występuje)
- sprzęgło wiskotyczne (jeśli występuje)
- mechanizm różnicowy
- wał napędowy lub półoś napędowa
- piasta koła
- zwolnica (jeśli występuje)
Rodzaje układów napędowych w samochodach dwuosiowych
- Napęd przedni: silnik z przodu, napęd na koła przednie
- Napęd tylny:
- Klasyczny (konwencjonalny) – silnik z przodu, napęd na koła tylne
- Silnik z tyłu, napęd na koła tylne
- Silnik przed tylną osią (centralnie), napęd na koła tylne
- Napęd na cztery koła: silnik z przodu, centralnie lub z tyłu
Rodzaje układów napędowych w samochodach trzyosiowych
- Napęd tylny:
- Układ 6×2 – napęd na jedną oś tylną
- Układ 6×4 – napęd na obie tylne osie lub jedną tylną i przednią
- Napęd na wszystkie koła:
- Układ 6×6 – napęd na wszystkie osie
Rodzaje układów napędowych w samochodach czteroosiowych
- Napęd tylny:
- Układ 8×2 – napęd na jedną oś tylną
- Układ 8×4 – napęd na obie tylne osie lub jedną tylną i jedną przednią
- Układ 8×6 – napęd na obie tylne osie i jedną przednią
- Napęd na wszystkie koła:
- Układ 8×8 – napęd na wszystkie osie