Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Układ doładowania silnika spalinowego

Doładowanie silnika spalinowego

Doładowanie silnika spalinowego to proces, który polega na dostarczaniu większej ilości powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do silnika, niż byłoby to możliwe w normalnych warunkach. Realizuje się to poprzez zwiększenie ciśnienia czynnika roboczego na wlocie do silnika, co z kolei podnosi jego gęstość i temperaturę. Układ doładowania składa się z sprężarki, układu napędowego, przewodów oraz ewentualnie chłodnicy powietrza. Głównym celem doładowania jest zwiększenie mocy silnika przy mniejszej masie jednostkowej.

Reklama

Specyfika silników

  • Silnik o zapłonie samoczynnym: Charakteryzuje się samozapłonem wtryśniętej dawki paliwa. Posiada nadmiar powietrza, co sprzyja efektywnemu spalaniu i generuje dużą masę spalin napędzających turbosprężarkę. Układ doładowania jest prostszy, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
  • Silnik o zapłonie iskrowym: Spalanie zachodzi dzięki zapłonowi mieszanki paliwowo-powietrznej od świecy zapłonowej. Wymaga to precyzyjnego dozowania powietrza, co komplikuje konstrukcję. Mniejszy nadmiar powietrza prowadzi do wyższej temperatury spalin i ryzyka spalania stukowego, co może wymagać stosowania paliw o wyższej liczbie oktanowej.

Cel stosowania doładowania

Doładowanie ma na celu zwiększenie mocy silnika z jednostki pojemności skokowej, poprawę napełnienia cylindrów oraz zmniejszenie jednostkowego zużycia paliwa. W silnikach lotniczych ogranicza spadek mocy przy wzroście wysokości lotu.

Typy sprężarek w silnikach spalinowych

  • Turbosprężarka: Napędzana energią spalin, zwiększa sprawność silnika bez pobierania mocy z wału.
  • Sprężarka mechaniczna:
    • Sprężarka śrubowa
    • Sprężarka z wirującymi tłokami
    • Sprężarka spiralna

Sprężarki mechaniczne są skuteczne przy niskich prędkościach obrotowych, ale ich moc pobierana z wału może ograniczać efektywność doładowania.

Reklama

Zakres stosowania

Doładowanie jest powszechnie stosowane w silnikach samochodowych, ciężarowych, lotniczych, kolejowych oraz okrętowych, szczególnie w silnikach wysokoprężnych.

Układy złożone

Niektóre silniki wykorzystują bardziej zaawansowane systemy doładowania, takie jak:

Reklama
  • Doładowanie dwustopniowe: Dwie sprężarki działające szeregowo.
  • Doładowanie dwusystemowe: Połączenie turbosprężarki z sprężarką mechaniczną.
  • Doładowanie dwubiegowe: Zmiana wydajności sprężarki mechanicznej w zależności od wysokości.
Reklama