Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Tynktura (heraldyka)

Tynktura w heraldyce

Tynktura to wzór związany z barwą heraldyczną, używający od XII wieku pięciu kolorów: niebieskiego, czerwonego, zielonego, purpurowego i czarnego, oraz dwóch metali: złota i srebra. W heraldyce wprowadzono również futra, takie jak gronostaje i popielice. Od końca średniowiecza dopuszczono barwy naturalne w herbach, co wynikało z potrzeby lepszej widoczności znaków na polu bitwy.

Reklama

Dobór barw

Dobór barw w herbach, zarówno szlacheckich, jak i miejskich, często odzwierciedlał barwy dynastii i państwa. Na przykład:

  • Polska: czerwień i srebro
  • Szwecja: niebieski i złoto
  • Niemcy: złoto, czerń, czerwień

Pierwotną zasadą heraldyczną była alternacja, czyli unikanie nakładania barwy na barwę oraz metalu na metal.

Reklama

Szrafowanie

Szrafowanie to system zastępowania barw heraldycznych znakami graficznymi, co pozwalało na przedstawienie herbów w druku czarno-białym. Stosowanie szrafunków w heraldyce rozpoczęło się w XVI wieku, a w XVII i XVIII wieku wprowadzono różne systemy kodowania kolorów. Ostatecznie przyjęto jednolity system wywodzący się z heraldyki francuskiej i włoskiej.

Symbolika barw

W heraldyce zachodnioeuropejskiej barwy herbów miały przypisane znaczenia symboliczne. W Polsce znaczenie symboliczne barw zostało zauważone głównie w XIX wieku, kiedy to zaczęto zwracać większą uwagę na odpowiednie dobieranie kolorów w herbach.

Okres renesansu

W późnym średniowieczu i renesansie popularne było blazonowanie herbów w oparciu o „planety” oraz kamienie szlachetne. W tym okresie wprowadzono też dodatkowe tynktury, jak cielista czy pomarańczowa.

Reklama
Reklama