Tu-22 – Opis i Rozwój
Tu-22, radziecki ponaddźwiękowy bombowiec i samolot rozpoznawczy, został skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Andrieja Tupolewa. Jego prace projektowe rozpoczęto w 1954 roku, a pierwszy prototyp oblatano w 1958. Samolot wszedł do produkcji w 1961 roku, a jego produkcja trwała do 1969. W sumie wyprodukowano 311 egzemplarzy.
Wersje Tu-22
- Tu-22 – podstawowy wariant bombowca, 20 egzemplarzy.
- Tu-22K, KD – bombowiec uzbrojony w pocisk rakietowy Ch-22, ok. 100 sztuk.
- Tu-22KP, KDP – samolot walki radioelektronicznej, produkowany od 1968.
- Tu-22R, RD – samolot rozpoznawczo-bombowy, ok. 130 sztuk.
- Tu-22P, PD – samolot zakłócający, ok. 50 egzemplarzy.
- Tu-22U, UD – samolot treningowy, 46 sztuk.
- Tu-22B – eksportowa wersja Tu-22R.
Służba Tu-22
Tu-22 wszedł do eksploatacji w 1962 roku, a jego głównym celem było zwalczanie grup okrętów, w tym lotniskowców. Samolot był używany w konflikcie afgańskim w 1988 roku. Około 50 maszyn uległo wypadkom, a Tu-22 wycofano ze służby w Rosji na początku lat 90. Niewielka liczba samolotów została wyeksportowana do Libii i Iraku, gdzie brały udział w lokalnych konfliktach.
Opis techniczny
Tu-22 to średniopłat o klasycznym układzie, z dużymi skrzydłami o kącie skosu 55°. Załoga składa się z trzech osób, a samolot wyposażony jest w podwozie trójpodporowe oraz komorę bombową. Uzbrojenie obejmuje działko R-23 oraz pociski rakietowe Ch-22. Samolot był napędzany przez dwa silniki odrzutowe WD-7M lub RD-7M2.
Podsumowanie
Tu-22 był ważnym elementem radzieckiego lotnictwa, łączącym zdolności bombowe z funkcjami rozpoznawczymi. Mimo problemów w początkowej fazie eksploatacji, samolot stał się kluczowym narzędziem w strategii militarnej ZSRR, a jego rozwój i różnorodność wersji świadczą o elastyczności konstrukcji.