„`html
Trolejbusy w Słupsku
Trolejbusy w Słupsku były częścią jednego z dziewięciu zlikwidowanych systemów komunikacji trolejbusowej w Polsce. Sieć uruchomiono 20 lipca 1985 roku, a jej likwidacja miała miejsce 18 października 1999 roku. Usługi transportowe świadczyło początkowo Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, a później Miejski Zakład Komunikacji, który obsługiwał również linie autobusowe.
Historia
Pomysły na uruchomienie trolejbusów w Słupsku sięgają lat 30. XX wieku, jednak pierwsza linia powstała dopiero w 1985 roku. Po likwidacji tramwajów w 1959 roku transport w mieście oparty był na autobusach, aż do przywrócenia trolejbusów.
Budowa i rozwój sieci
Budowa sieci trakcyjnej rozpoczęła się w 1985 roku, z planem otwarcia pierwszej linii do 22 lipca tego samego roku. W tym czasie zmodernizowano dawną zajezdnię tramwajową na potrzeby trolejbusów.
Lata 1985–1999
- 1985: Otwarcie systemu trolejbusowego w Słupsku.
- 1993-1999: Zaniechanie rozwoju sieci, przekształcenie w MPK, a następnie w MZK, z większym naciskiem na autobusy.
- 1997: Ogłoszenie planu likwidacji systemu z powodu złego stanu infrastruktury i braku taboru.
- 1999: Formalna decyzja o likwidacji systemu, ostatnie trolejbusy wyjeżdżają na ulice 18 października.
Krytyka decyzji o likwidacji
Decyzja o likwidacji trolejbusów spotkała się z dużą krytyką ze strony mediów, mieszkańców i radnych, którzy postulowali o zachowanie systemu komunikacji.
Tabor
W Słupsku eksploatowano różne typy trolejbusów, w tym ZiU-682UP, Jelcz PR110E, Ikarus 280E oraz Jelcz/MZK 110E. Najwięcej pojazdów było w latach 1985–1992, a najmniej w latach 1998–1999.
Statystyki taboru
W 1999 roku w ruchu pozostało tylko siedem trolejbusów, co wskazuje na dramatyczny spadek liczby pojazdów operujących w mieście.
Podsumowanie
System trolejbusowy w Słupsku, mimo krótkiej historii, miał znaczący wpływ na lokalny transport publiczny. Likwidacja sieci była wynikiem wielu czynników, w tym zaniedbań infrastrukturalnych oraz braku odpowiedniego taboru.
„`