Trasa Armii Krajowej
Trasa Armii Krajowej, znana również jako Aleja Armii Krajowej, to ważna arteria komunikacyjna w Warszawie, łącząca północne dzielnice lewobrzeżnej części miasta. Stanowi ona fragment ekspresowej obwodnicy Warszawy oraz dróg ekspresowych S8 i S7. Po stronie prawobrzeżnej Warszawy przedłużeniem trasy jest Trasa Toruńska.
Historia budowy
Budowa Trasy Armii Krajowej rozpoczęła się w latach 80. XX wieku, co wiązało się z likwidacją starych ulic. W tym czasie przedłużono również ulicę Adama Mickiewicza do ulicy Rudzkiej. Kluczowe daty w historii budowy trasy to:
- 1986 – oddanie odcinka od ul. Wybrzeże Gdyńskie do ul. Słowackiego.
- 1995 – oddanie odcinka do ul. Broniewskiego.
- 2001 – przedłużenie trasy do alei Prymasa Tysiąclecia.
W latach 2008-2011 zmodernizowano połączenie Trasy AK z aleją Prymasa Tysiąclecia, tworząc węzeł komunikacyjny. W 2011 roku oddano do użytku aleję Obrońców Grodna, która stanowi przedłużenie Trasy AK w kierunku zachodnim, prowadząc do węzła z autostradą A2 w Konotopie.
Rozbudowa i modernizacja
W dniu 18 lipca 2013 roku podpisano umowę z firmą Metrostav na przebudowę trasy do parametrów drogi ekspresowej. Wcześniej, 11 czerwca 2013 roku, Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Mota-Engil Central Europe S.A. Prace modernizacyjne rozpoczęły się jesienią 2013 roku.
Trasa Armii Krajowej jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej Warszawy, zapewniającym sprawne połączenia między różnymi częściami miasta oraz z innymi regionami Polski.