Tramwaje w Szczecinie
Szczecińska sieć tramwajowa, działająca pod zarządem Tramwajów Szczecińskich, obejmuje 12 linii dziennych oraz sezonową linię turystyczną. Łączna długość linii wynosi 119 km, a system czyni znaczący wkład w transport publiczny, z udziałem 44% w przewozach pasażerskich w 2011 roku.
Historia tramwajów w Szczecinie
Tramwaje konne
Pierwsza konna sieć tramwajowa została uruchomiona w Szczecinie 25 marca 1879 roku. Sieć rozrosła się do 11,5 km, obsługiwana przez 16 wagonów ciągniętych przez 80 koni.
Tramwaje elektryczne do 1945
W latach 1896-1900 wprowadzono elektryfikację linii tramwajowych. Pierwszy tramwaj elektryczny kursował od 4 lipca 1897 roku. W 1905 roku wprowadzono numerację i kolorystykę linii.
Lata 1945–1956
Po II wojnie światowej sieć tramwajowa została znacznie zniszczona. W 1945 roku uruchomiono jedną zajezdnię i cztery linie. W latach 50. XX wieku rozpoczęto odbudowę oraz modernizację taboru.
Lata 2009–2019
W 2009 roku Miejski Zakład Komunikacyjny został przekształcony w Tramwaje Szczecińskie. Wprowadzono nowoczesne tramwaje niskopodłogowe Pesa Swing, a także rozpoczęto projekt budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.
Infrastruktura i tabor
Zajezdnie
- Golęcin – Zbudowana w 1898 roku, obsługuje linie 2, 3, 5, 6, 7, 11 oraz 12.
- Pogodno – Największa zajezdnia, zmodernizowana w 1981 roku, obsługuje linie 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 oraz 12.
Tabor
W Szczecinie użytkowane są nowoczesne tramwaje niskopodłogowe Pesa Swing oraz wagony Tatra. W najbliższej przyszłości planowane są zakupy nowych wagonów.
Plany rozwoju
Planowana jest dalsza modernizacja sieci tramwajowej, w tym budowa nowych torowisk oraz przebudowa istniejących, z uwzględnieniem funduszy unijnych. W 2024 roku przewiduje się zakończenie kilku kluczowych inwestycji.
Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej
STMKM zajmuje się konserwacją zabytkowych tramwajów, które uczestniczą w okazjonalnych przejazdach i wydarzeniach rocznicowych, podtrzymując tradycję komunikacji tramwajowej w Szczecinie.