Tramwaje w Sosnowcu
Tramwaje w Sosnowcu stanowią część systemu komunikacji tramwajowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, funkcjonując od 1928 roku. Sieć tramwajowa łączy 14 dzielnic, w tym Śródmieście, Klimontów, Niwkę i Zagórze, i należy do Tramwajów Śląskich.
Historia
Okres do 1945
Pomysły uruchomienia tramwajów w Sosnowcu pojawiły się już w 1912 roku, ale rzeczywiste rozpoczęcie działalności miało miejsce dopiero w 1928 roku. Wówczas otwarto trasy łączące Śródmieście Sosnowca z Będzinem oraz Dąbrową Górniczą. Dalsze trasy były oddawane do użytku w latach 30., a w 1931 roku połączono dotychczasowe odcinki.
Okres 1945–1989
W latach 50. otwarto nowe trasy, w tym do Dańdówki i Klimontowa. Lata 70. i 80. przyniosły modernizację, w tym reorganizację torowisk w Śródmieściu oraz budowę nowych pętli. W 1982 roku oddano do użytku trasę do Zagórza.
1989–1997
Lata 90. to czas remontów torowisk w Śródmieściu. W 1997 roku zlikwidowano odcinek przy ulicy Kościelnej.
Od 1998
W 2009 roku planowano likwidację niektórych linii, jednak protesty mieszkańców doprowadziły do ich zachowania. W 2020 roku podpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w Zagórzu, a prace zakończono w grudniu 2022 roku, co umożliwiło wydłużenie linii nr 15 o 3,5 km i dodanie 6 nowych przystanków.
Infrastruktura techniczna
W XXI wieku tramwaje w Zagłębiu Dąbrowskim przechodzą modernizację. Zmodernizowane odcinki tramwajowe obejmują:
- Sosnowiec Milowice Park Logistyczny – Sosnowiec Dańdówka Skrzyżowanie
- Sosnowiec Brynica – Zagórze BMC
- Sosnowiec Sielec Park – Pogoń Akademiki
- Sosnowiec Ostrogórska – Sosnowiec Aleja Zwycięstwa
Obecnie trwa modernizacja odcinka Dańdówka Skrzyżowanie – Sosnowiec Niwka Kościół. W 2021 roku z linii 26 wycofano tramwaje SGP/Lohner E1, które zastąpiono wagonami 105Na, a po modernizacji planowane jest wprowadzenie wagonów niskopodłogowych.