Tramwaje w Pilźnie
Tramwaje w Pilźnie (czes. Plzeň) stanowią istotny element systemu komunikacji miejskiej, obok autobusów i trolejbusów. Pilzno, czwarte co do wielkości miasto w Czechach, od lat rozwija swoją sieć tramwajową.
Historia
Koniec XIX wieku
Tramwaje elektryczne w Pilźnie rozpoczęły działalność 29 czerwca 1899 roku, w odpowiedzi na szybki rozwój przemysłowy miasta. Początkowo sieć składała się z trzech jednotorowych linii o rozstawie szyn 1435 mm, obsługiwanych przez 20 wozów elektrycznych.
Pierwsza połowa XX wieku
W latach 1910-1929 sieć tramwajowa była systematycznie rozbudowywana, wprowadzono także dwuosiowe wozy tramwajowe firmy Ringhoffer. W 1929 roku otwarto nową nitkę tramwajową na rynku.
Druga połowa XX wieku i współczesność
Po II wojnie światowej kontynuowano rozwój sieci, oddając do użytku nowe linie do osiedli Světovar, Skvrňany, Košutka i Bolevec. W latach 80. XX wieku zrezygnowano z budowy drugiej zajezdni. Obecnie system tramwajowy w Pilźnie składa się z trzech linii oraz jednego zajezdni Slovany. Modernizacje wagonów T3 i KT8D5 trwają od lat 90.
Przyszłość
W planach jest budowa tramwaju podziemnego oraz połączenie obecnych linii z obszarami przemysłowymi.
Linie tramwajowe
Stan z 29 kwietnia 2020 roku. W latach 2003-2008 testowano prototyp tramwaju Škoda 05 T.
Tabor historyczny
- Brožík / Křižík Nr 18 z 1899 roku – najstarszy na świecie tramwaj elektryczny sprawny w ruchu.
- Ringhoffer ev. Nr 82 z 1929 roku – zakupiony w 2018 roku z Pragi.
- Pudło przyczepy Brožík / Křižík ev. Nr 9 z 1899 roku – w trakcie planowanej rekonstrukcji.
- Tatra T1 Nr 121 z 1956 roku.
- Tatra T2 Nr 133 z 1958 roku – zakupiony w 2007 roku z Liberca.