Dzisiaj jest 4 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Tramwaj linowy

Chcę dodać własny artykuł

Tramwaj linowy

Tramwaj linowy (ang. cable car) to unikalny system transportowy, który nie korzysta z prądu elektrycznego, lecz z napędu za pomocą ukrytej liny umieszczonej pod nawierzchnią jezdni. Jest to charakterystyczne dla San Francisco w Kalifornii, gdzie ten rodzaj tramwajów jest nadal stosowany.

Historia

Historia tramwajów linowych sięga 1873 roku, kiedy to w San Francisco uruchomiono pierwszą linię. W kolejnych latach, na przełomie XIX i XX wieku, systemy te rozprzestrzeniły się w wielu dużych miastach, jednak z biegiem czasu ich popularność malała. W Europie istniały m.in.:

  • Wielka Brytania – 8 linii, w tym 2 w Londynie
  • Portugalia – 2 linie w Lizbonie
  • Francja – 1 linia w Paryżu

W Australii i Nowej Zelandii funkcjonowało 7 linii, natomiast w Stanach Zjednoczonych system tramwajów linowych był najbardziej rozwinięty, z przykładami takimi jak:

  • San Francisco – 8 linii (3 działające do dziś)
  • Nowy Jork – 7 linii
  • Kansas City – 6 linii
  • Saint Louis – 6 linii
  • Seattle – 5 linii
  • Los Angeles – 3 linie
  • Denver – 2 linie

Budowa i działanie

Tramwaj linowy porusza się po stalowych szynach i nie ma własnego silnika. Napędzany jest przez stalową linę, która biegnie pod torowiskiem. Pojazd wyposażony jest w specjalne kleszcze, które chwytają linę, ciągnąc tramwaj po szynach. System ten jest napędzany przez centralną siłownię (ang. powerhouse).

Do 1920 roku siłownie wykorzystywały silniki parowe, obecnie korzysta się z silników elektrycznych. Z uwagi na konstrukcję systemu, tramwaje nie mogą zawracać w tradycyjny sposób. Na każdym końcu trasy znajdują się obrotnice, które umożliwiają ręczne obracanie pojazdu o 180° przed powrotem w przeciwnym kierunku.